משרד התקשורת הציג הערב (ד’, 14.5) את הרפורמה החדשה שלו לשוק השידורים בישראל, שמטרתה לאפשר לצרכנים לבחור ולשלם רק על התכנים שהם צופים בהם. במשרד התקשורת צופים כי המהלך יוביל להוזלת עלויות, הפחתת רגולציה והגברת התחרות בשוק הטלוויזיה.
שוק השידורים בישראל פועלי כיום במודל עסקי המחייב את הצרכנים לשלם על ערוצים שהם אינם בהכרח צופים בהם, זאת כחלק מחבילות התקשורת הקיימות בחברות כמו yes, HOT, סלקום TV ועוד. עם רפורמת השידורים שואפים במשרד התקשורת לפתוח את השוק, להפחית עלויות ולהבטיח תחרות חופשית, תוך מתן בחירה אמיתית לצרכן והרחבת מגוון התכנים.
על פי משרד התקשורת, יש לטפל בארבע בעיות מרכזיות המאפיינות את שוק השידורים היום:
- שוק ריכוזי – מיעוט שחקנים ורמת תחרות נמוכה מובילים למחירים גבוהים ולמגוון תכנים מוגבל.
- אסדרה מיושנת ומכבידה – האסדרה הנוכחית נקבעת לפי תווך השידור הטכנולוגי ולא לפי אופי השירות, עם התערבות-יתר בהחלטות עסקיות.
- חוסר שקיפות וחוסר בחירה – צרכנים מחויבים לרכוש תכנים שאין להם עניין בהם, לרבות ערוצי ספורט, טבע, ילדים ובידור.
- סבסוד צולב בעייתי – כל מנוי מממן שידורי ספורט יקרים, גם אם הוא לא צורך אותם, מה שמוביל לתשלום מיותר של מאות שקלים בשנה למשק בית.
עיקרי הרפורמה
הרפורמה מציעה שינויים מהותיים במספר היבטים מרכזיים:
- מעבר ממודל חבילות למודל בחירה – כל צרכן יוכל לבחור ולשלם רק על הערוצים או התכנים שהוא מעוניין לצרוך.
- הפחתת רגולציה – כל גוף יוכל להירשם ולשדר בכפוף לעמידה בדרישות כלליות בלבד, מה שיפחית חסמי כניסה לשחקנים חדשים.
- אפס התערבות בתוכן – ההתערבות הרגולטורית תתמקד בהוראות תחרותיות, בכללים שיבטיחו שקיפות ובמניעת תכנים גזעניים ואלימים בלבד (ממשרד התקשורת לא נמסר כיצד יבוצע פיקוח זה).
- קידום תחרות בשידורי ספורט – שידורי ספורט יינתנו ללא מגבלות בלעדיות, וכל צופה יוכל לבחור בפלטפורמת השידור הרצויה מבלי להיות כבול לפלטפורמה בה הוא מנוי.
- תמיכה ביצירה הישראלית – 320 מיליון ש”ח יושקעו בהפקות מקור בסוגה עילית, תוך פתיחת ההזדמנות ליוצרים מחוץ למרכזי הכוח המסורתיים (על פי משרד התקשורת, המימון יגיע מצד חיוב ספקיות שירותי הטלוויזיה ליצירת תכני מקור).
במשרד התקשורת מצפים כי הרפורמה תביא עימה חיסכון כספי של מאות שקלים בשנה למשק בית כתוצאה מהפסקת תשלום עבור שידורי תוכן שאינם נצרכים.
שר התקשורת, שלמה קרעי:
הרפורמה הזו מכוונת לכיס ולחופש של הצרכן הישראלי בטלוויזיה. היא תספק לו גישה פתוחה יותר ומגוון עשיר יותר, במחירים זולים יותר. מדובר במהפכה בשוק השידורים בישראל, שמחזירה את הכוח לציבור ופותחת בפניו מגוון אפשרויות, דעות ומחירים. אנו שואפים להוזיל את עלויות הצפייה, להרחיב את מגוון התכנים ולספק לצרכנים יותר חופש בבחירת התוכן שהם צורכים. השוק יהיה תחרותי, מגוון ושקוף יותר, וכל אזרח יוכל ליהנות מחוויית צפייה מותאמת אישית ועם עלויות נמוכות יותר.
מנכ”ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי:
אני שמח שלאחר שנים רבות של ציפייה לרפורמה אמיתית בשוק השידורים, בזכות עבודה מקצועית ומאומצת של צוות המשרד ובהובלת שר התקשורת – הצלחנו להביא לוועדת השרים חוק מקצועי, שוויוני המבוסס על סטנדרטים בינלאומיים. חוק שיסיר את אי הוודאות הרגולטורית, ויניח יסודות חזקים לשוק שידורים פתוח, תחרותי, מגוון וחדשני. זהו צעד משמעותי שמחזיר את השליטה לצרכן, מעודד תחרות ומקדם את היצירה המקומית.