אפל תאפשר התקנת חנויות מתחרות לאפסטור באייפון באיחוד האירופי

שינויי אפל החדשים באיחוד האירופאי (מקור אפל) שינויי אפל החדשים באיחוד האירופאי (מקור אפל)

במטרה לעמוד בחוק ה-DMA העדכני, אפל (Apple) הכריזה על אוסף שינויים נרחב שיגיע כחלק מהעדכון לגרסת iOS 17.4 בעבור משתמשים באיחוד האירופאי, שינויים הכוללים אפשרות להתקנת חנויות אפליקציות חיצוניות, התקנת שירותי הזרמת משחקים, דפדפני אינטרנט מלאים מלבד סאפרי ועוד.

אחרי שהצהירה על כוונתה לאפשר לשירותי תשלומים חיצוניים להשתמש בשבב ה-NFC באיחוד האירופאי, אפל מציגה את אוסף השינויים שיכנס לתוקף באיחוד על מנת לעמוד בחוק ה-DMA (ר”ת Digital Markets Act) שיכנס לתוקף בחודש מרץ הקרוב.

חנויות אפליקציות ודפדפנים צד ג’

בין השינויים השונים אותם אפל תכניס ל-iOS בעבור משתמשי באיחוד האירופאי אפשר למצוא:

  • חנויות אפליקציה צד ג’ – אפל תאפשר למשתמשים באיחוד להתקין אפליקציות דרך חנויות צד ג’ באמצעות API יעודי בעבורן לעדכוני אפליקציות ועוד.
  • שימוש בדפדפני צד ג’ – דפדפני צד ג’ דוגמת פיירפוקס וכרום יוכלו להציע למשתמשים חווית דפדפן מלאה ולא להסתמך על מנוע ה-WebKit של אפל. דפדפנים אלה יוכלו להיות מוגדרים בתור דפדפני ברירת מחדל.
  • תמיכה בשירותי סטרימינג למשחקים – אפל תאפשר לשירותי הזרמת משחקים להיות מותקנים על המכשיר. שירותים אלה היו יכולים לפעול עד היום דרך הדפדפן במכשירי החברה בלבד.
  • תמיכה בשירותי תשלום חיצוניים – מפתחים יוכלו להפנות משתמשים לאמצעי תשלום חלופיים מלבד אלו של אפל עצמה באפליקציות.
  • “מס ליבה” (Core Technology Fee) חדש – מפתחים יאלצו לשלם מס של 0.5 אירו בעבור כל התקנת אפליקציה במכשירי החברה מעל מיליון ההתקנות הראשונות של האפליקציה, גם אם מדובר על התקנה חיצונית.
  • הורדת “מס אפל” – אפל תוריד למפתחי האיחוד את עמלת רכישת האפליקציות ל-10% או 17% בעבור שירותים ורכישות דיגיטליות שיבוצעו דרך חנויות צד ג’, עם תוספת עמלה נוספת של 3% לסליקת הרכישות דרך שירות התשלומים של החברה.

למרות שמדובר על שינויים מבורכים, אפשר למצוא לא מעט “אותיות קטנות” בנהלים החדשים של אפל. לדוגמה, במקרה של חנויות אפליקציות חיצוניות, החנויות יצטרכו לקבל את האישור של אפל על מנת לפעול, כך שאפל תוכל לסרב להתקנה של חנויות חיצוניות, כאשר גם האפליקציות שיותקנו דרך החנויות יצטרכו לקבל את אישורה של החברה.

שינויי המדיניות החדשים של אפל צפויים להיכנס לתוקף בחודש מרץ הקרוב באיחוד האירופאי, עם שחרור גרסת ה-iOS 17.4.

השוואת מפרטים