משרד התקשורת הודיע היום (ד’ 29.3) על הגברת התחרות בשוק הסיבים בישראל על ידי מתן אפשרות לכלל הספקים המורשים לפרוס תשתיות תקשורת ברחבי הארץ, בהם ספקים קטנים שהוגבלו עד כה לאזורי תמרוץ (כ~15% מהמדינה) שבהם בחרה בזק לא לפרוס סיבים.
הודעה זו מצטרפת להחלטה מוקדמת יותר השבוע על התאמת התעריפים הסיטונאיים להפחתת מחיר שירותי האינטרנט לצרכנים.
צמד ההודעות של משרד התקשורת יאפשרו להאיץ את אימוץ הסיבים ברחבי הארץ, כאשר לפי המשרד, נכון לחודש ינואר השנה יותר מ-70% ממשקי הבית בארץ הם בעלי נגישות לסיבים אופטיים עם צפי לנגישות גדול יותר של כ~85% עד סוף השנה הנוכחית. יש לציין כי כ-40% מכל משקי הבית בעלי הנגישות לסיבים אופטיים אכן מחוברים אליהם.
הצעד הראשון להגברת התחרות בשוק הסיבים הישראלי נוגע לצמצום המרווח בין מחיר חבילות האינטרנט לצרכן ובין התעריפים בשוק הסיטונאי, מחיר שיחול על חברת בזק באזורים בהם קיימת פריסת סיבים של החברה.
מתכונת זו תחייב את בזק להפחית את המחיר הסיטונאי שלה למתחרים במידה שלא יהיה מרווח סביר שיאפשר קיום של תחרות.
יחד עם התוכנית להפחתת המחיר הסיטונאי באזורים בהם פרוסה תשתית הסיבים של בזק, ספקי אינטרנט קטנים יוכלו מעתה לפרוס סיבים בכלל האזורים בארץ ולא רק באזורים בהם בחרה בזק שלא לפרוס סיבים אופטיים, זאת תוך כדי אפשרות לשימוש בתשתיות פסיביות וקיימות של בזק על מנת לשמור על רצף פריסה בארץ.

שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, מסר:
אנו ממשיכים בפתיחת השוק לתחרות ובהסרת הרגולציה בכל דרך כדי לחבר את ישראל כולה, מרכז ופריפריה. כפועל יוצא מכך, אנו מאפשרים כעת לכל ספק מורשה לפרוס סיבים אופטיים בתשתיות קיימות בכל מקום בארץ, במטרה לעמוד ביעד שהצבנו לעצמנו – לפרוס את כל מדינת ישראל בסיבים עד סוף שנת 2024. אני מאמין שהגברת התחרות תוביל בסופו של דבר להוזלת העלויות לצרכן ולשיפור השירות לטובת כלל האזרחים.
בהקשר להפחתת מחיר שירותי האינטרנט לצרכנים, מסר שר התקשורת:
אנחנו יוצאים עם חוליה נוספת בשרשרת הצעדים לפתיחת השוק לתחרות. צמצום המרווחים בשוק הסיבים האופטיים מבטיח סביבה תחרותית ואיזון מגרש המשחקים בין החברות השונות, דבר שיוביל להגברת התחרות ולהוזלת מחירים לצרכן. המהלך הנוכחי מצטרף לצעדים נוספים שאנחנו מבצעים בימים אלה שיוצרים שוק תחרותי, מגוון ומתקדם שיאפשרו לאזרחי ישראל לקבל שירות איכותי ומוזל.
קצב פריסת הסיבים האופטיים בישראל נחשב לגבוה באופן יחסי, אך כפי שמשרד התקשורת עצמו ציין, רק כ-70% ממשקי הבית בארץ בעלי גישה לסיבים אופטיים, דבר שצפוי להשתפר עד סוף השנה הנוכחית ובמיוחד עם אפשרות פריסת הסיבים החדשה המוענקת גם לספקים קטנים, הצפוי להנגיש עוד יותר את הסיבים לכלל התושבים בארץ תוך כדי עידוד התחרות ואיתם הורדת עלות הסיבים לצרכן.