“אילון מאסק ישיק טלפון חדש!” – הכותרת שראיתי רצה ברחבי הרשת בסוף השבוע האחרון. הסיבה? כרגיל! ציוץ של אילון מאסק שהוצא מפרופורציה ודיבר על מצב דימיוני בו אפל וגוגל מחליטות להסיר את טוויטר מחנויות האפליקציות שלהן.
הכל התחיל מציוץ
הסיפור החל בויכוח פומבי (שוב בטוויטר) של מאסק סביב עניינו של סם בנקמן-פריד, הבעלים של פלטפורמת מסחר הקריפטו FTX, שקרסה וגררה עימה מטה משקיעים רבים שהפסידו סכומי עתק (קראו הכתבה המעניינת בנושא בכלכליסט). בנקמן-פריד, כך מסתבר, נמנה בין המשקיעים בטוויטר עוד לפני הרכישה על ידי מאסק וטענות הועלו נגד הבעלים החדש כמי שעודד אותו להמיר את המניות שלו בחברה הציבורית למניות בחברה הפרטית.
זהו לא צעד חריג או מוזר, מאסק הביא עימו לעסקה לא מעט משקיעים ולא הכניס לחברה את 44 מיליארד הדולרים לבדו. אפילו המייסד והמנכ”ל לשעבר, ג’ק דורסי, המיר את מניותיו למניות פרטיות וחסך בכך ממאסק לרכוש את חלקו בטוויטר במסגרת תהליך הרכישה והוצאת החברה מהמסחר בבורסה.
אבל בנקמן-פריד הוא נושא אחר לגמרי, מאחר ומדובר באדם שנוא שגרם להפסדים עצומים למי שהשקיעו בבורסת הקריפטו FTX. ולמרות זאת הוא רק חלק מהסיפור השלם, כשהסיפור הגדול יותר נסוב סביב סקר שהעלה מאסק לחשבונו, בוא הוא שואל את העוקבים האם יש לאפשר לחשבונות משתמשים שנחסמו בעבר לחזור באופן גורף, כל עוד הם לא עוברים על החוק או מפרסמים ספאם.
Should Twitter offer a general amnesty to suspended accounts, provided that they have not broken the law or engaged in egregious spam?
— Elon Musk (@elonmusk) November 23, 2022
הסקר הניב תשובה ברורה של כן (72%), אך לא מנה יותר מידי נסקרים (כ-3 מיליון). כך או כך, זה הספיק למאסק כדי להצהיר כי הוא יחזיר את כל מי שהושעו מהרשת החברתית באופן גורף, במקום באופן פרטני כפי שנעשה עם חשבונם של קניה ווסט והנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
איך הגענו מציוץ לטלפון של מאסק?
סביב סיפור החזרת החשבונות המושעים לטוויטר בחר אחד מהבכירים בחברת אפל, פיל שילר, למחוק את חשבונו ברשת החברתית.
אף שמדובר בבחירה של אדם פרטי שמביע הצהרה פרטית משלו על ההתנהלות של טוויטר בימים אלה, ולא בבחירה של חברת אפל, לה עדיין חשבון משתמש מנוהל בטוויטר (אם כי החברה מחקה את כל הציוצים ממנו עוד בספטמבר), צעד זה הוסיף להשערות המתגבשות כי אפל וגוגל עשויות להסיר את האפליקציה של החברה מחנויות האפליקציות שלהן בשל הפרה של תנאי השימוש.
אותם תנאי שימוש כוללים גם אמרות שנאה נגד קבוצות אוכלוסיה, בריונות, הטרדה ופרסום חומרים פורנוגרפיים, חלקם מופיעים לצערנו דרך קבע באפליקציות שתוכלו להוריד די בקלות מחנויות האפליקציות, כמו פייסבוק, רדיט, טיקטוק, אינסטגרם, טלגרם ואחרות.
ה”הצהרה” של מאסק כי יבנה טלפון חדש מגיעה כתגובה לליז ווילר, מנחת פודקאסט וידאו שהעלתה את הנושא בטוויטר: “אם אפל וגוגל יעיפו את טוויטר מחנויות האפליקציות אילון מאסק צריך לבנות טלפון משלו“, היא כתבה.
לשאלה זו השיב מאסק יום לאחר מכן: “אני בהחלט מקווה שזה לא יקרה, אבל כן, אם אין ברירה אחרת, אני אציע טלפון חלופי”.
I certainly hope it does not come to that, but, yes, if there is no other choice, I will make an alternative phone
— Elon Musk (@elonmusk) November 25, 2022
למה לא נראה טלפון של אילון מאסק?
כמובן שמאסק רשאי לעשות מה שירצה ואם הוא רוצה להציע לנו טלפון משלו, עם חנות אפליקציות משלו, הוא רשאי לעשות זאת, והיי – מי היה מתנגד לעוד קצת תחרות בשוק הסגור של חנויות האפליקציות?
אבל קשה לי לראות את זה קורה. חברות רבות כבר ניסו וכשלו בהצגת טלפון חדש. פייסבוק ניסו וכשלו, חברות שהובילו פעם את תחום הטלפונים כמו נוקיה ו-HTC כבר לא משמעותיות כפי שהיו, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על הפיל הענק שבחדר – אם מאסק רוצה להציע את טוויטר למשתמשים אחרי שהיא כבר לא באפסטור של אפל או בגוגל פליי, הוא צריך לבנות גם חנות אפליקציות משלו, וכנראה גם מערכת הפעלה משלו, סיפור לא קל בכלל.
נזכיר כי מיקרוסופט ניסתה לעשות זאת בעבר (יחד עם נוקיה) וזכתה לכישלון מהדהד, סמסונג ניסתה לעשות זאת עם טייזן (Tizen), אך מעבר לטלוויזיות אנו כבר לא שומעים יותר מידי על המערכת הזו (אפילו בשעונים כבר החלה לעבור למערכת ההפעלה של גוגל), וב-Huawei נאלצו להציע מערכת הפעלה חדשה וחנות אפליקציות אלטרנטיבית כדי להתמודד מול ההדרה של הטלפונים שלה מהשווקים הבינלאומיים ואי היכולת להישען על סט השירותים וחנות האפליקציות של גוגל, וזה לקח לה שנים רבות.
בזמן שייקח למאסק לבנות טלפון ופלטפורמה אלטרנטיבית שלמה, כנראה שכבר נספיק לשכוח מה זה טוויטר.
צד נוסף בנושא הן כמובן גוגל ואפל, אלה בהחלט עשויות לבחור להסיר את טוויטר מחנויות האפליקציות שלהן, אך כשבוחנים את מה שקורה בשוק הרשתות החברתיות זה מספיק כדי להבין למה זה לא יקרה.
באפליקציות כמו אינסטגרם, פייסבוק, רדיט, טלגרם, וואטסאפ ואחרות ניתן למצוא כבר היום, ודי בקלות לצערי, תכנים שמפרים באופן ברור את תנאי השימוש של חנויות האפליקציות של אפל וגוגל. למה הן לא מוסרות? פשוט כי בפלטפורמות הללו קיים פיקוח גלוי, פיקוח מצד החברות שאמונות על האפליקציות הללו ואחראיות לטפל בנושאים בעיתיים כמו אמרות שנאה נגד קבוצות אוכלוסיה, בריונות, הטרדה ופרסום חומרים פורנוגרפיים.
הפיקוח הזה מספיק כדי למנוע מגוגל ואפל להסיר את האפליקציות הגדולות הללו מהחנויות שלהן, למרות שתכנים בעיתיים עדיין קיימים בהן, כך שמספיק לטוויטר להסדיר מחדש את נושא הפיקוח לאחר שהעזיבה והפיטורים של לא מעט מעובדיה גרמו ל”תקלות” בנושא.
מאסק מלמד אותנו על רשתות חברתיות
אם יש שיעור חשוב שאילון מאסק מלמד אותנו על רשתות חברתיות הרי זה שלא תמיד צריך לקחת את מה שנאמר שם ברצינות.
המנכ”ל החדש של טוויטר מצייץ ללא הרף מאז שלקח בעלות על החברה ובדרכו שלו הוא מבהיר כי המחשבות שהוא חולק לא מעידות על דברים שיקרו במאת האחוזים, אלא שהן דעות שהוא מביע ממש כמו כל אחד אחר.
מאסק התייחס בעבר לנושא הציוצים והבהיר כי למרות הפרופיל הגבוה שלו לעיתים הוא פשוט מצייץ כאדם רגיל, מביע דעות ולא עובדות, ולא רוצה שתתיחסו ברצינות לכל מה שהוא אומר ותלכו להשקיע לפי זה במניות בבורסה.
ועדיין, קשה להתעלם מדברים שאומר אילון מאסק דרך ציוצים בטוויטר, פשוט כי זה אילון מאסק. דמות מוכרת (מאוד), מנכ”ל ומייסד טסלה והאיש העשיר בעולם (על הנייר) או לפחות אחד מהם, תלוי מתי תבדקו את השווי המוערך שלו, וגם מי שיש לו יותר מ-119 מיליון עוקבים ברשת החברתית שבבעלותו. לג’ק דורסי (אחד ממייסדי טוויטר והמנכ”ל לשעבר), אגב, 6.5 מיליון עוקבים.