אי שם ב-2007, קצת לפני היקום הקולנועי של מארוול והרבה לפני המון מהפכות שקרו בעולם סרטי הקומיקס, שמו של דווין “דה רוק” ג’ונסון נקשר עם הפרוייקט של “בלאק אדם”, והפך להיות פחות או יותר תפקיד חייו, והוא לא הפסיק לדבר עליו ועל משמעות הדמות של בלאק אדם בשבילו.
עכשיו, 15 שנים אחרי שהמסע של דה רוק עם בלאק אדם התחיל ואחרי שעולם סרטי הקומיקס והקריירה של ג’ונסון שינו את פניהם כבר מספר פעמים, האם לבלאק אדם יש מקום ביקום של DC?
בלאק אדם – העלילה
טת’ אדם (ג’ונסון) הוא עבד בממלכת קהנדאק שמקבל את כוחו של המכשף שהאזאם על מנת להציל את עמו מרודן אכזר. 5000 שנים לאחר מכן, אדם מתעורר בשנית בעולם המודרני כשהוא לא מבין מה הולך סביבו.
על מנת לעצור את אדם מגוייסים חברי ה-JSA (חברת הצדק של אמריקה) – הוקמן (אלדיס הודג’), דוקטור פיית’ (פירס ברוסנן) והחברים החדשים בצוות, ציקלון (קווינטסה סווינדל) ואטום סמאשר (נואה סנטינאו), אך יתכן ובקהנדאק המודרנית יש רוע יותר גדול אפילו מאדם, כזה שיאלץ לאחד בין ה-JSA לאדם על מנת להציל את קהנדאק, ואולי אפילו את העולם.
דה רוק בתפקיד דה רוק
בלאק אדם הוא בראש ובראשונה סרט אקשן, ואם מתייחסים אלו כ”סרט אקשן של דה רוק” הוא עובד טוב מאוד כי זה בדיוק מה שהוא.
בשלב מסויים הוא פשוט עובר מסצנת אקשן לסצנת אקשן, והאמת היא שאין לי ממש בעיה עם זה – האקשן הוא טוב ומרהיב וניכר שגם בגיל 50 ג’ונסון עדיין יודע את העבודה ונראה מעולה תוך כדי.
הליהוק של ג’ונסון לתפקיד בלאק אדם הוא ליהוק טבעי וכמעט מתבקש. בלאק אדם לכאורה אמור להתאים לו כמו שרוברט דאוני ג’וניור מתאים לתפקיד איירון מן, אך הבעיה היא שעם השנים דוויין ג’ונסון כבר הפך את עצמו למותג כל-כך גדול בפני עצמו, שרוב הזמן לא הרגשתי שאני צופה בדמות של בלאק אדם, אלא בג’ונסון כאדם, פשוט עם כוחות על.
וזה לא שיש לי בעיה גדולה עם זה, אני פשוט מציין שזה לוקח את הפוקוס מהדמות ושיהיו אנשים שלא יצליחו להבדיל בין הדמות לשחקן, כי הם ירגישו אותו דבר.

תקוע בזמן
אם מסתכלים על בלאק אדם כסרט שמתקיים ביקום הסרטים של DC מתחילות לצוץ הבעיות.
יש לא מעט עדויות במהלך הסרט שהוא מתקיים באותו היקום של רוב סרטי DC המודרנים (יחידת המתאבדים, ליגת הצדק, שהאזאם) והסרט בו זמנית מכיר בהם, אבל גם משאיר אותנו כצופים עם יותר מידי שאלות לא פתורות.
זה מורגש בעיקר בהקשר של ה-JSA, שבקומיקס הם גרסה מוקדמת יותר של ליגת הצדק ובסרט מתייחסים אליהם כגוף שתמיד היה קיים ופעל במקביל לכל שאר הקבוצות. אבל איפה הוא היה כל הזמן? למה דווקא הוא נשלח למשימה הנוכחית? אם מסתכלים על בלאק אדם כסרט קומיקס שקיים ביקום שכבר מבוסס, על אף ההקשרים המגניבים (ולפעמים מפתיעים) לשאר היקום הסינמטי, הסרט מרגיש קצת מנותק ולפעמים סותר את המיתולוגיה שעליה הוא מבוסס, קצת בדומה למה שמארוול עשו עם “הנצחיים“.
באופן כללי, הסיפור של הסרט, על אף שהוא מהנה, מרגיש כאילו הוא נכתב לפני לפחות עשור ולא בדיוק התקדם מאז. המון סצנות וקוי עלילה שהסתכלתי עליהם הרגשתי שכבר נעשו יותר טוב ובאופן יותר מרגש בסרטים אחרים.
גם חלק מהדמויות בסרט מרגישות לפעמים כמו גרסאות מדוללות של דמויות שאנחנו כבר מכירים ממקומות אחרים. לדוגמה, דוקטור פיית’ שלפעמים מרגיש כמו גרסה מדוללת של דוקטור סטריינג’ של מארוול, אבל זה בעיקר נוכח העובדה שאנחנו מכירים את רוב חברי ה-JSA כשהם כבר דמויות מבוססות, והייתי שמח לראות קצת יותר מה הם עשו לפני אירועי הסרט הנוכחי ולתת להם קצת קונטקסט.
אנימציה ממוחשבת בכל מקום
עוד מהתסמינים שמראים שהסרט היה אמור לצאת לפני עשור ולא עכשיו ניתן למצוא בשימוש המוגזם באנימציה ממוחשבת.
הסרט אומנם מתהדר בכמה סצנות קרב סופר מגניבות עם סאונדטרק טוב ומעבר בין הילוך איטי ומהיר שמאוד מזכיר את השפה הסינימטית של זאק סניידר (אם כי הרבה יותר צבעוני), וגם לגמרי לוקח את הדירוג שלו כסרט לגילאי 13 ומעלה ממש לקצה, אבל בסופו של דבר הוא מסתכם בקרבות CGI גדולים שלפעמים קצת קשה לעקוב אחריהם ומזכיר הרבה יותר את סרטי הקומיקס של פעם.

השורה התחתונה – מה חשבנו על בלאק אדם
במשך 15 שנים חלם ותכנן דוויין ג’ונסון להביא את בלאק אדם לקולנוע, ועכשיו כשהוא פה הוא מרגיש כמו סרט מהתקופה בה הוא הוכרז.
בלאק אדם הוא סרט אקשן לא רע, וכשניגשתי אליו במטרה להתאכזב דווקא מצאתי את עצמי נהנה. עכשיו רק נשאר לראות אם DC יחליטו להשאיר את בלאק אדם ביקום שלהם ואולי אפילו להפוך אותו לדמות קצת יותר מודרנית ומורכבת.
בינתיים, כל מה שנשאר הוא לשבת בקולנוע, לנתק את הראש לשעתיים ואולי אפילו ליהנות קצת מהסרט.
שירות לציבור: לסרט יש סצנה נוספת במהלך הכתוביות שאם אתם אוהדי היקום של DC לא תרצו לפספס.