הפרלמנט האירופי אישר כי חיבור ה-USB-C יהפוך להיות תקן הטעינה האחיד של האיחוד האירופאי החל מסוף שנת 2024 עם רוב מוחץ של 602 תומכים לעומת 13 מתנגדים בלבד ו-8 נמנעים.
צעד זה נועד לצמצם את כמויות הפסולת האלקטרונית העצומות הנוצרות מדי שנה, אך יסמן כנראה גם את סופו של מחבר ה-Lightning של אפל והגעת חיבור ה-USB-C לסדרת מכשירי האייפון.
ההחלטה החדשה של הפרלמנט האירופי מגיעה כהמשך להחלטה שהגיעה מוקדם יותר השנה על חיבור ה-USB-C כתקן הנבחר של האיחוד. בשלב הראשון, והחל מסוף שנת 2024, כלל יצרני מכשירי הסלולר, טאבלטים, מצלמות, קונסולות וגאדג’טים קטנים באיחוד האירופי ידרשו להשתמש במחבר ה-USB-C לטעינת המכשירים אותם הם מוכרים הנטענים בהספק של עד 100W.
בעוד שמכשירים “קטנים” ידרשו להשתמש במטעני USB-C החל מסוף שנת 2024, מחשבים ניידים הוחרגו מההחלטה ויהיו חייבים להשתמש במחברי USB-C רק החל מאביב 2026, צעד הנובע בעיקר מהצריכה החשמלית הגבוהה שלהם, החורגת בחלק מהמקרים מ-100W, דבר שתוקן עם הצגת תקן הטעינה המורחב USB-PD 3.1 EPR לטעינה בהספק של עד 240W.
המטרה העיקרית של החוק החדש היא לעודד שימוש מחדש במטענים קיימים ולצמצם את הפסולת האלקטרונית הנוצרת, כאשר לפי הפרסום הרשמי של הפרלמנט האירופאי, החוק החדש צפוי לחסוך לציבור האירופאי כ-250 מיליון אירו מדי שנה ברכישות מטענים ולמנוע יצירה של פסולת אלקטרונית במשקל של 11 אלף טון מדי שנה.
אפל תיפרד מחיבור ה-Lightning?
בזמן שהחוק האירופאי החדש מדבר על כלל המכשירים הניידים והגאדג’טים, ובהמשך גם על המחשבים הניידים, בפועל תקן ה-USB-C הפך כבר מזמן להיות ברירת המחדל של היצרנים השונים בתחום טעינת המכשירים עם יצרנים בודדים שעדיין משתמשים מחברי מיקרו USB מהדור הקודם, כאשר החברה שתושפע יותר מכולם מהחוק החדש היא אפל.
בניגוד לרוב היצרניות האחרות, אפל משתמשת מזה שנים בחיבור ה-Lightning היעודי של החברה על אף כי ניתן למצוא את מחבר ה-USB-C בחלק מדגמי האייפד של החברה. עם העברת החוק החדש על ידי האיחוד האירופאי, אפשר להניח כי החברה תבחר לזנוח לבסוף את מחבר ה-Lightning לטובת USB-C, כאשר השאלה היחידה היא האם זה יקרה בסדרת מכשירי האייפון 15 הבאה אותה תציג החברה ב-2023 או בדור שאחריו.