בשנת 2016, כשיצא סרט האנתולוגיה הראשון ביקום מלחמת הכוכבים – רוג אחת, אף אחד לא ציפה שכעבור כמה שנים אנחנו נזכה לראות סדרה שלמה שמוקדשת לאחת הדמויות מאותו הסרט, בעיקר כי (ספוילרים לסרט מלפני 6 שנים) כמעט כל הדמויות בו מתו, כולל קסיאן אנדור (דייגו לונה), אותו חבר בברית המורדים עליו הסדרה מבוססת.
אז נכון, אנחנו בסופו של דבר יודעים את הסוף הבלתי נמנע של אנדור (הדמות), אבל זה לא אומר שאין לסדרה שלו כמה טריקים בשרוול שגורמים לי לתהות האם בכלל קסיאן הוא הדמות המרכזית בסדרה שלו או רק כלי שנועד לספר סיפור יותר רחב.
הביקורת נכתבה לאחר צפיה בשלושת הפרקים הראשונים של אנדור, שיהיו זמינים לצפיה בדיסני+ ישראל החל מה-21.9.
אנדור – העלילה
העלילה של אנדור מתרחשת בשני זמנים שונים – הזמן בו קסיאן אנדור היה ילד בכוכב כורים קטן, כנראה ממש בתחילת שליטת האימפריה של פלפטין וזמן לא ידוע לפני שהצטרף לצוות של ג’ין ארסו למשימת ההתאבדות שהייתה גניבת התוכניות לכוכב המוות.
הכי בוגר שמלחמת הכוכבים היה אי פעם
הסדרה אומנם מוצגת מזווית הסיפור של אנדור, אבל לדעתי המטרה שלה הרבה יותר גדולה. היא רוצה להראות לנו את תקופת שלטון האימפריה מזווית שמתייחסת לאנשים הפשוטים ביקום של מלחמת הכוכבים, לא במושגים גדולים וראוותנים של ג’דיי מול סית’ וכוחות מיסטיים כאלו ואחרים, אלא איך שלטון האימפריה השפיע על אותם אנשים רגילים ברחובות ואיך הוצתה בהם רוח המרד.
כיאה לסדרה שמתעסקת בנושאים מחוספסים יותר, היא כנראה תוכן מלחמת הכוכבים הכי בוגר שראיתי עד היום ואולי אפילו התוכן הכי בוגר שממותג כיום תחת המטריה של דיסני פלוס (לא כולל “סטאר”, שמשדרת תכנים למבוגרים מבית דיסני).
זה כולל את העובדה שהיא לא מפחדת להראות לנו אנשים מתים ולא איפשהו ברקע או כחיילים חסרי פנים, היא לא מפחדת להראות לנו ברים ורמיזות על בתי בושת גלקטיים ואפילו אמירה שמתייחסת ליחסי מין שלא באמת רואים.
אני כן חושב שיש מקום לסדרה בוגרת יותר בעולם של מלחמת הכוכבים, אבל הייתי מצפה מ”אנדור” ללכת קצת יותר רחוק עם האלימות שהיא מראה, כי אומנם היא יותר אלימה מבדרך כלל, אבל עדיין מאוד ונילית – אם הולכים על מחוספס, אני רוצה שילכו עד הסוף.

כיוון שונה זה לא בהכרח רע אם עושים את זה נכון
סדרת מלחמת הכוכבים ניסתה לא מעט לקחת את עצמה לכיוונים שונים של סיפור במהלך השנים, חלק מהכיוונים האלו הצליחו יותר (המנדלוריאן) וחלק מהכיוונים הצליחו פחות (בובה פאט), אך אחד מהסרטים שעליהם המחלוקת הייתה הכי גדולה בקרב המעריצים היה “הג’דיי האחרון” (שאני אישית מאוד אהבתי).
במהלך הג’דיי האחרון, דמותו של בניסיו דל טורו אומרת שבתקופת שלטון האימפריה היו טובים, היו רעים, אבל היו המון שנלחמו משני הצדדים, והייתה המון פוליטיקה והמון גוונים של אפור.
אני חושב שאנדור היא הסדרה שבה אנחנו רואים היטב את גווני האפור בקרב יקום מלחמת הכוכבים, ואנדור הוא רק דמות שקיימת בלב המלחמה על המרד.
בליבה שלה, אנדור בסופו של דבר היא סדרת דרמה פוליטית, ומכיוון שהיא סדרת דרמה פוליטית, לוקח לדברים המון זמן לקרות, והפרקים היחסית קצרים של הסדרה (כ-30 דקות לפרק לא כולל כתוביות) מרגישים מאוד מייגעים ואיטיים.
בתקופה שבה אנחנו אוהבים לקבל כמה שיותר תוכן בכמה שיותר זמן אני מרגיש שאם הייתה לי אפשרות לצפות בפרקים במהירות x2 יש סיכוי מאוד גדול שהייתי עושה את זה.
שלא תבינו אותי לא נכון, אני חושב שהעלילה מעניינת ויש עוד המון מקומות שהיא יכולה ללכת אליהם (בעיקר לסדרה שמגיעה עם 12 פרקים ולא 6 כמו רוב הסדרות של דיסני פלוס עד כה), אבל היא חייבת להגביר את הקצב שלה, כי כרגע זה נראה כמו סדרה שהייתה יכולה להיות בעלת שישה פרקים תמציתיים וטובים, במקום 12 שמרגישים איטיים מידי.

השורה התחתונה – מה חשבנו על אנדור?
אנדור היא הסדרה הבוגרת ביותר ביקום מלחמת הכוכבים עד היום, ואם היא רק תרשה לעצמה להיות קצת יותר מהירה היא יכולה להיות ממתק אמיתי שמספר על תקופה מעניינת בעולם של הפרנצ’ייז ומזווית שעוד לא נראתה עד היום.
בלי ג’דיי ובלי סית’, רק אנשים פשוטים שמנסים לשרוד תחת שלטון טרור, ואני בטוח שזו תקופה שיש הרבה מה לספר עליה.
הסדרה אנדור תגיע לדיסני+ ישראל החל מה-21.9.