בין אם זה הסלטיקס מול הלייקרס, ג’ובס מול גייטס, ברנדון מול דילן או האדם נגד המכונה, יריבויות תמיד ליוו את האנושות וגרמו לנו גם פעמים רבות לבחור את הצד שלנו, אבל אם יש יריבות גדולה מזו של האייפון של אפל מול הגלקסי של סמסונג, אנא ספרו לנו עכשיו או נצרו את לשונכם לעד.
אחד הקרבות הגדולים בין המשתמשים באייפון של אפל והגלקסי של סמסונג מתחיל ונגמר במצלמה. זה קרב ארוך שנים שמתנהל מאז שאנחנו מכירים את הסמארטפונים כפי שהם. אז כדי לנסות ולשים סוף לקרב הזה, או לכל הפחות להציג את העמדה בתחום של כל אחת מהחברות, לקחנו את ה-Galaxy S22 Ultra ואת ה-iPhone 13 Pro לשדות, למסעדה, לעבודה ולכל מקום אליו פנינו כדי להשוות ביניהם, ולהבין למי יש את מערך הצילום הטוב יותר.
השוואת המפרט הטכני של המצלמות
להלן המפרטים הטכניים של מצלמות ה-Galaxy S22 Ultra וה-iPhone 13 Pro:
| דגם | Galaxy S22 Ultra | iPhone 13 Pro / Max |
|---|---|---|
| מספר חיישנים במערך הראשי | 4 | 3 וחיישן LiDAR לאיסוף עומק |
| חיישן ראשי | 108 מגה פיקסל | 12 מגה פיקסל |
| תכונות חיישן ראשי | מפתח צמצם f/1.8 עדשת Super Clear Lens ייצוב אופטי מובנה (OIS) תמיכה בפוקוס אוטומטי PDAF גודל פיקסלים: 0.8 מיקרו-מטר (2.4 מיקרו-מטר ב-12 מגה פיקסל) זווית צילום: 85 מעלות גודל חיישן: 1/1.33 אינץ' | מפתח צמצם f/1.5 ייצוב אופטי מובנה ברמת החיישן (Sensor-Shift) |
| חיישן זום | 10 מגה פיקסל מפתח צמצם f/2.4 ייצוב אופטי מובנה (OIS) תמיכה בפוקוס אוטומטי מהיר בטכנולוגיית Dual Pixel AF גודל פיקסלים: 1.12 מיקרו-מטר זום אופטי עד פי 3 | 12 מגה פיקסל מפתח צמצם f/2.8 ייצוב אופטי מובנה (OIS) תמיכה ב: פוקוס אוטומטי זום אופטי עד פי 3 זום דיגיטלי עד פי 15 |
| חיישן זום שני | 10 מגה פיקסל מפתח צמצם f/4.9 ייצוב אופטי מובנה (OIS) תמיכה בפוקוס אוטומטי מהיר בטכנולוגיית Dual Pixel AF גודל פיקסלים: 1.12 מיקרו-מטר זום אופטי עד פי 10 זום דיגיטלי עד פי 100 | - |
| חיישן זווית רחבה | 12 מגה פיקסל תמיכה בפוקוס אוטומטי מהיר בטכנולוגיית ה-Dual Pixel AF מפתח צמצם f/2.2 גודל פיקסלים: 1.4 מיקרו-מטר זווית צילום 120 מעלות | 12 מגה פיקסל מפתח צמצם f/1.8 תמיכה בפוקוס אוטומטי צילום מאקרו ממרחק של 2 ס"מ זווית צילום של 120 מעלות |
| וידאו | עד 8K בקצב של 24 פריימים לשנייה עד 4K בקצב של 60 פריימים לשנייה תמיכה בהסרטה ב-+HDR10 תמיכה בפוקוס עוקב (Tracking AF) הילוך סופר איטי ברזולוציית HD בקצב 960 פריימים לשנייה | עד 4K בקצב של 60 פריימים לשנייה תמיכה ב: מצב קולנועי (Cinematic Mode) עם אפשרות לשינוי פוקוס עד Full HD בקצב של 30 פריימים לשנייה הסרטה בפורמט ProRes עד 4K בקצב של 30 פריימים לשנייה (עד Full HD בגרסאות ה-128 גיגה-בייט) הסרטה ב-Dolby Vision HDR Audio Zoom להעצמת האודיו באיזור הזום הסרטה בהילוך איטי עד Full HD בקצב של 240 פריימים לשנייה |
| מצלמת סלפי | 40 מגה פיקסל תמיכה בפוקוס אוטומטי PDAF מפתח צמצם f/2.2 גודל פיקסלים: 0.7 מיקרו-מטר (1.4 מיקרו-מטר ב-10 מגה פיקסל) זווית צילום: 80 מעלות | 12 מגה פיקסל מפתח צמצם f/2.2 תמיכה ב: הסרטה עד 4K ב-Dolby Vision HDR עד 60 פריימים לשנייה מצב קולנועי (Cinematic Mode) עם אפשרות לשינוי פוקוס עד Full HD בקצב של 30 פריימים לשנייה הסרטה בפורמט ProRes עד 4K בקצב של 30 פריימים לשנייה (עד Full HD בגרסאות ה-128 גיגה-בייט) |

הקרב על המצלמה הראשית
זוויות רחבות, זומים ותמונות פורטרט ומאקרו הן תוספות נחמדות למערכי הצילום בטלפונים, אבל העיקר היה ותמיד יהיה המצלמה הראשית, כשבאייפון מדובר במצלמה ברזולוציית 12 מגה-פיקסל ובגלקסי מדובר במצלמה ברזולוציית 108 מגה-פיקסל, שבפועל מוציאה תמונות ברזולוציה זהה של 12 מגה פיקסל כמו באייפון.
ברוב התמונות באור יום אנחנו בדרך כלל נראה מצב בו הגלקסי מגביר את הניגודיות בתמונה, והופך כל איזור כהה לשחור קצת יותר כדי להעניק דרמטיות לסצנה. ברוב התמונות האלו הטווח הדינמי הוכיח כיותר טוב בגלקסי. אנחנו עדיין רואים תמונות שבהן הטווח הדינמי טוב יותר באייפון, אבל הן מעטות לעומת הרוב המכריע מהגלקסי.
עוד דבר שחשוב לציין זה שבזמן שבאייפון לא נתקלנו בכלל ב-Shutter Lag (הזמן שעובר בין הלחיצה שלכם על כפתור הצילום עד לצילום בפועל), בגלקסי הוא חוגג. זה ללא ספק חיסרון וביום-יום הוא יכול לגרום לפספוס רגע מהיר שחלף, או שתמונה שתצלמו תצא מרוחה או לא מספיק חדה.
בזמן הצילום בלילה הגלקסי S22 אולטרה בדרך כלל מציע יותר פרטים וחדות בהשוואה לאייפון 13 פרו, כשבשניהם מצב הלילה היה כבוי, אך כאן לא מדובר בתוצאה חד משמעית. בלא מעט מהמקרים הגלקסי בוחר להפוך את הצללים לשחורים מעט יותר מידי, בזמן שהאייפון שומר עליהם פתוחים, כאשר חיסרון נגרר מדגמי אייפון קודמים ניתן למצוא בכתמי Lens Flare שמתפזרים על התמונה ויוצרים כתמים מוזרים.
בשימוש במצב לילה שני המכשירים מחזירים לחיים את האיזורים החשוכים, כשהגלקסי עושה עבודה מעט יותר טובה ולא מקפיץ יותר מידי את הצבעים לעומת האייפון ומחזיר יותר מהחושך לאור.
מצלמות הזווית הרחבה
גם האייפון וגם הגלקסי כוללים מצלמה ממנה אפשר לצלם תמונות בזווית רחבה של 120 מעלות, ובשניהם מצאנו תוצאות הדומות זו לזו, אך בבחינה עמוקה יותר אפשר להבחין בהבדלים לא קטנים.
האייפון מבצע עיבוד יתר ברוב התמונות ומוסיף אפקט חדות שלא באמת מוסיף פרטים לתמונה, אלא פשוט מגביר את הנראות של הפרטים הקיימים, בזמן שהגלקסי שומר על מראה טבעי גם אם הוא לעתים נראה פחות חד. אם אנחנו חייבים לבחור כאן צד ככל הנראה שננטה לכיוון האייפון, לפחות בגזרת הפירוט.
בדומה למצלמה הראשית, גם במצלמה הרחבה אפשר לראות שהטווח הדינמי בגלקסי רחב יותר מהאייפון, מה שאומר שבאיזורים שבהם אנחנו רואים שהשמיים הפכו ללבנים לגמרי באייפון, בגלקסי הם נשארו כחולים ומציאותיים.
בתמונות בתנאי תאורה קשים התפקידים התהפכו ודווקא הגלקסי הוא זה שסובל יותר מתופעת ה-Lens Flare בהשוואה לאייפון. התמונות מהגלקסי מגיעות בדרך כלל גם חשוכות יותר, אך הן שומרות על צבעים חיים שחלקנו נאהב. שני המכשירים משחקים ביניהם מי אגרסיבי יותר עם הורדת הרעשים בתמונות, כשברוב התמונות מדובר באייפון, שפשוט מוחק לחלוטין כל רעש מהתמונה ובלא מעט מהמקרים פוגע בפירוט בדרך.
תמונות פורטרט
אפקט טשטוש הרקע במצלמות הסמארטפונים כבר מזמן הפך מגימיק לפיצ’ר שהוא לא פחות מחובה. גם הגלקסי וגם האייפון יכולים לצלם פורטרט מהעדשה הראשית ומעדשת הזום האופטי, ושניהם מציעים אפשרויות לעריכה לאחר הצילום כמו שינוי של חוזק הטשטוש, התאורה על הפנים ועוד כמה פיצ’רים שלא באמת תשתמשו בהם, כי ברגע שתראו שלא יצאתם טוב בתמונה כנראה שפשוט תמחקו אותה.
אם יש גזרה שבה נוכל לבחור מנצח כמעט בקלות, זו הגזרה הזו. ב-8 מתוך 10 מקרים נבחר את תמונות הפורטרי שהאייפון מפיק, ולא בגלל שהוא הכי טוב בהפרדה בין המצולם ובין הרקע, אלא בגלל שגם כשהוא מפספס פה ושם, זה נראה יותר מציאותי מהאפקט של הגלקסי.
זה קורה בגלל ששני המכשירים נוקטים בגישות שונות לטשטוש של הרקע, כך שבזמן שהגלקסי פשוט חותך מסביבכם ומטשטש את כל מה שהוא לא אתם בצורה אחידה, האייפון מתחיל את הטשטוש בצורה הדרגתית מכל מה שרחוק יותר משכבת הפוקוס הראשונה.
כמובן שלא רק איכות הטשטוש קובעת את איכות התמונה בתוצאה הסופית, אלא גם איזון התאורה. בתמונות של הגלקסי האור נופל על הפנים בצורה גסה מידי שהופכת חלקים מסוימים לשחורים מאוד, בזמן שהאייפון מבין שמדובר בפנים ומאזן את התאורה על כל החלקים בצורה שווה שמחמיאה יותר לתמונה.
אז איפה המקרים בהם הגלקסי מנצח? מדובר במקרים בהם שניהם קרובים מאוד ברמת התאורה והפירוט, כך שהגלקסי לוקח את הניצחון על טשטוש והפרדה טובים יותר מהרקע.
השוואת מצלמות הזום
ביכולות הזום היתרון הגדול הולך לכיוון ה-Galaxy S22 Ultra. סמסונג נמצאת קילומטרים קדימה בגזרה זו לעומת האייפון, ובזמן שהאייפון 13 פרו מאפשר לצלם בזום אופטי עד פי 3 ברזולוציית 12 מגה פיקסל, הגלקסי מאפשר לצלם גם בזום אופטי פי 3 וגם בזום אופטי עד פי 10 ברזולוציית 10 מגה פיקסל, ואם זה לא מספיק, אפשר לצלם בזום היברידי עד פי 100 דרך הגלקסי, לעומת זום דיגיטלי עד פי 15 באייפון.
גם התוצאות בשטח מעידות כמעט לגמרי על היתרון של הגלקסי, אך האייפון יותר טוב ממנו במידה ואתם נמצאים בטריטוריית הזום האופטי פי 3. תמונות אלו מפורטות יותר באייפון לעומת הגלקסי, בו הפרטים מעט מרוחים ופחות חדים. לא מדובר בהבדל דרמטי במיוחד, אבל אין ספק שהאייפון עושה עבודה טובה יותר בזום פי 3.
האייפון לגמרי מפסיד כשאנחנו רוצים לעשות זום מעבר לפי 3, בעיקר בעקבות העובדה שהזום מעבר לפי 3 הוא זום דיגיטלי שפשוט חותך אל תוך התמונה הקיימת, לעומת הזום של סמסונג, בו גם אם נעבור את יכולות הזום האופטי, נגיע לזום היברידי המשלב את הנתונים מהחיישן כדי להגיע לתמונה טובה יותר המשלבת בתוכה יותר פרטים גם ולא דרך חיתוך לאחר שכל הנתונים נלקחו.
השוואת זום פי 10:
אם נעשה זום בתנאי תאורה קשים יותר, הרי שבצילום תמונות בזום אופטי פי 3 התוצאות טובות בשני המכשירים, וגם כאן הגלקסי מעדיף גישה של שימוש ברעש גלוי לטובת פירוט מעט יותר טוב, במקום הורדת הרעש לטובת מראה חלק יותר כמו באייפון. ישנם לא מעט מקרים בהם דווקא הורדת הרעש הדיגיטלי הופכת את הפרטים לגלויים יותר על גבי שלטים ומשטחים שלא כוללים טקסטורה מסובכת.
בדומה לאור יום, גם בלילה הגלקסי עוקף את האייפון ומציע תמונות טבעיות יותר עם עיבוד הרבה פחות אגרסיבי ויותר פרטים בתמונה הסופית. בשימוש במצב הלילה הייעודי, הגלקסי מוגבל לזום עד פי 10, בזמן שהאייפון עדיין יכול לבצע זום דיגיטלי עד פי 15, וכאן קורה המהפך שוב, ובזמן שבגלקסי ייקח לכם כ-5 שניות לצילום תמונה, האייפון ייקח בממוצע 2-3 שניות, וזה קריטי מאוד כי כל תזוזה קטנה שלכם בזמן הצילום הופכת את התמונה לפחות חדה ומפוקסת.
מצלמות סלפי: Galaxy S22 Ultra מול iPhone 13 Pro
אם ניקח רגע צעד אחורה מהזום ונסתכל על החלק הקדמי של שני המכשירים, נמצא את מצלמות הסלפי שלהם, כשבגלקסי נקבל רזולוציה של 40 מגה פיקסל עם תמונות סופיות ברזולוציה של 10 מגה פיקסל, ובאייפון נקבל רזולוציה קבועה של 12 מגה פיקסל. בתמונות סלפי באור יום אפשר לקבוע ניצחון ממש על הקשקש לטובת הגלקסי בחלקת הפירוט, אבל בפועל שניהם עושים עבודה מעולה בגזרה הזו ומציגים כמות יפה מאוד של פרטים.
מה שיותר חשוב מפרטים בסלפי הם גווני העור, הטווח הדינמי ואיזון התאורה על הפנים. הטווח הדינמי לא זהה מתמונה לתמונה ומשחק בין האייפון לגלקסי, אם כי הגלקסי כן מציג טווח דינמי טוב יותר ברוב התמונות. גווני העור עדיפים לטעמנו בתמונות מהאייפון, וגם איזון התאורה בדרך כלל יותר טוב בתמונות ממנו. זה נראה שבזמן שהאייפון מבין שמדובר בסלפי ומאזן בשביל להתמקד בנו, הגלקסי לפעמים שוכח שמדובר בסלפי, ומעבד את התמונה בצורה רגילה כאילו מדובר בתמונת נוף.
אם אתם מתכננים לצלם סלפי עם שני המכשירים האלה בחושך מוחלט, פשוט אל תעשו את זה. גם בשימוש במצב לילה התמונות יוצאות נורא, בגלל שכל תזוזה קטנה גורמת לטשטוש והמכשיר מוכרח לצלם לפרק זמן ארוך כי אין מספיק אור בסביבה.
במידה והלכתם לצלם בתאורה קצת יותר טובה בלילה, הגלקסי הוא זה שבדרך כלל יפיק את התוצאה היותר טובה, עם תמונה חדה ומפורטת יותר לעומת האייפון. אם משתמשים במצב לילה הסיטואציה מתהפכת והאייפון הוא זה שמצלם סלפי טוב יותר, עם צבעים מציאותיים יותר וחדות משופרת לעומת הגלקסי.
מי מצלם יותר טוב – iPhone 13 Pro או Galaxy S22 Ultra?
בין אם אתם לוקחים את ה-iPhone 13 Pro או את ה-Galaxy S22 Ultra, יש לכם מערך צילום מעולה בידיים. אחרי הכל, מדובר במכשירים בין היקרים ביותר בשוק היום.
אם הייתי צריך לבחור רק אחד מהם בזכות המצלמה שלו בלבד, כנראה שהייתי בוחר בגלקסי, בעיקר בגלל כמות האפשרויות שהוא מציע בזמן צילום כמו זום פסיכי לגמרי, טווח דינמי מצוין ופירוט מעולה.
אם אתם אוהבים לצלם המון סלפי, תמונות מאקרו, פורטרטים, מסתפקים בזום פי 3 וטוב לכם עם זה שבמצבים עם תאורה חזקה לא תקבלו את התמונה הכי טובה שאפשר, האייפון הוא כנראה הבחירה היותר טובה עבורכם.
אבל אם אתם מחפשים כמה שיותר אפשרויות ממערך הצילום כמו הסרטה משני מצלמות במקביל, יכולות זום שאין באף מכשיר אחר בישראל היום, תמונות מעולות מכל עדשה ומוכנים להתפשר על סלפי ופורטרטיים שהם 9 ולא 10, הגלקסי יהיה טוב יותר עבורכם.