טענות רבות עלו כנגד אפל בתקופה האחרונה כמי שמנהלת את חנות האפליקציות היחידה הזמינה על גבי האייפון ועל המודל העסקי שלה, במסגרתו היא גובה עד 30% מהכנסות המפתחים המארחים את האפליקציות שלהם באפסטור. הסיפור תפס תאוצה כאשר Epic Games, מפתחת המשחק פורטנייט, נכנסה עם אפל לכותלי בית המשפט בנושא זה, וכעת אנו רואים השפעות גדולות יותר על התחום כאשר במספר מדינות קיבלו החלטות המאפשרות להן להתערב בדרך ניהול האפסטור של אפל ולהכריח אותה להוסיף אפשרויות תשלום נוספות פרט לזו של שירות התשלומים אפל פיי.
הטענות הגדולות ביותר שעומדת מול אפל בזמן זה נוגעת לגביית העמלות הגבוהות מהמפתחים והשימוש במנגנון התשלום אפל פיי, הזמין באופן בלעדי בעת ביצוע רכישות במכשירי האייפון (והאייפד). בכל ביצוע רכישה של אפליקציה דרך החנות של אפל ובכל הרשמה למנוי, משלמים המפתחים נתח של עד 30% ממחיר הרכישה כעמלה. בעקבות ההד הגדול שעוררה Epic בנושא העמלות הגבוהות שגובה אפל, בחברה החליטו לפתוח בתכנית חדשה שתפחית את העמלות שמשלמים לה מפתחים קטנים בחצי.
ב-Epic Games, וגם בחברות נוספות, מעריכים כי הוספת מנגנוני תשלום חלופיים תאפשר להן להימנע מתשלום עמלה לאפל על ביצוע רכישות בתוך אפליקציות, וההחלטה בנושא נמצאת כרגע בבתי המשפט. אך במספר מדינות החליטו להתערב ולאלץ את אפל ליישם שינויים באפסטור כבר עכשיו.
המדינות שהחליטו להתערב
הבעיה המיידית עבור אפל היא בהתערבותן של מספר מדינות בנושא אפשרויות התשלום באפסטור. דרום קוריאה היא אחת מאותן מדינות שהצליחו להתערב בנושא באמצעות חקיקה, שהובילה את אפל, וגם את גוגל, להוסיף אפשרויות תשלום אלטרנטיביות באפסטור, כך שמשתמשים יוכלו לבחור האם לשלם באמצעות אפל פיי או בדרך אחרת.
מדינה נוספת היא הולנד, שניגשה לנושא עוד ב-2019 אך סיכמה את החלטתה בדרך מעט שונה. הרגולטור בהולנד קבע כי עבור מפתחי אפליקציות היכרויות, ועבורן בלבד, אפל נמצאה כמי שהפרה את חוקי התחרות במדינה ונדרשה לאפשר למפתחים של אותן אפליקציות להוסיף אפשרויות תשלום נוספות מלבד זו של אפל פיי. בהחלטה נמצא גם שמה של אפליקציית ההיכרויות המוכרת “טינדר“, שבעליה טענו כי אפל מונעת מהם קשר ישיר עם המשתמשים בנושאי תשלום.
כתוצאה מההחלטה לטובתה של רשות התחרות בהולנד, אפל תידרש להוסיף אמצעי תשלום חלופיים, אם כי רק בהולנד ורק עבור מפתחי אפליקציות היכרויות.
אפל נלחמת חזרה
התערבותן של המדינות, המציבות חוקים ברורים נגד התנהלותן של אפל וגוגל באפסטור וב-Google Play, בהתאמה, עשויה לשנות את הדרך בה יפעלו החנויות בעתיד. אך לפחות כרגע, נדמה ששתי החברות לא יפסידו מכך בצד הכספי יתר על המידה, כאשר מפתחי האפליקציות שיבקשו להשתמש בחלופות לביצוע תשלומים ביישומים שלהם יוכלו לקבל את הקשר הישיר יותר עם הלקוחות, אך מן הצד השני ידרשו להמשיך לשלם לאפל ולגוגל גם כן ולטפל בעצמם בנושאי ביטולים, ניהול מנויים והחזרים כספיים.
השיטה המתגבשת מהצד של אפל וגוגל היא לאפשר תשלומים חלופיים לאפל פיי ולגוגל פיי בחנויות האפליקציות, אך להמשיך ולגבות עמלות מהמפתחים בכל מקרה. יהיו אלה עמלות נמוכות במעט מה-30% (ו-15% במקרה של מפתחים קטנים) שמבקשות שתי החברות כיום, אולם בשלב זה לא נחשפו פרטים רשמיים אודות הסכומים המדויקים, אלא הצהרות כלליות בלבד.
במכתב תגובה שפירסמה אפל להחלטה שהתקבלה בהולנד בנושא בחירת שירותי התשלומים באפליקציות היכרויות, ציינה החברה שלל “הטבות” שמקבלים כיום מי שמשתמשים במערכת התשלומים של החברה, את אלו לא יוכלו לקבל אם יחליטו להוסיף אפשרויות תשלום נוספות.
לפי אפל, שימוש בחלופות תשלום לאפל פיי יישאו במגבלות הבאות עבור משתמשי הקצה באפליקציות:
- אפל לא תאפשר ביצוע החזרים כספיים ישירות מהאפסטור
- אפל לא תאפשר הצגת היסטוריית רכישות
- אפל לא תאפשר ניהול הרשמות למנויים לאפליקציות
- אפל לא תבצע בדיקות אבטחה עבור שירותי תשלום חיצוניים הפועלים מחוץ לאפסטור
לא מדובר במגבלות מפתיעות במיוחד, שכן שימוש בשירות תשלומים חיצוני צפוי שיביא עימו צורך לנהל לפחות חלק מהאספקטים הנוגעים לרכישות של אפליקציות או רכישות בתוך אפליקציות מן הצד של המפתחים. למפתחי אפליקציות ההיכרויות בהולנד כמובן תהיה זמינה אפשרות להמשיך ולהשתמש באפל פיי כמנגנון התשלום העיקרי.
השאלה הגדולה שנותרה היא איזה נתח של תשלום תגבה אפל מהמפתחים במקרים אלו, והאם זה יהפוך את כל הסיפור ללא רלוונטי. אם לא יקבלו מפתחי האפליקציות נתח גבוה משמעותית מההכנסות כתוצאה משימוש בשירותי תשלום אלטרנטיביים, ייתכן שהמעבר יוכיח עצמו כלא כלכלי עבורן.
הפתרון המסתמן כרגע מצד אפל וגוגל הוא כזה שמנסה להקשות ככל הניתן על המפתחים שירצו להשתמש בשירותי תשלום אלטרנטיביים, אולי מתוך ציפיה כי בעתיד הן ידרשו להוסיף אפשרויות למנגבזמן שברקע נידונים הדברים בבתי המשפט. אפל כבר הגישה ערעור להחלטה שהתקבלה בהולנד, כך שכעת נותר רק לחכות ולשמוע את ההחלטה הסופית בנושא ולתהות אם מדינות נוספות יצטרפו לחקיקה שתדרוש מאפל ומגוגל להוסיף אפשרויות נוספות של תשלום לצורך רכישת אפליקציות ושירותים בחנויות שלהן.