משרד האוצר פרסם היום (ג’ 27.7) טיוטת מסמך חדשה הכוללת הצעות שונות לשינוי חוקי המס במדינה, בהם סעיף גדול וחשוב במיוחד לאזרחים בארץ שנועד לחייב חברות וחנויות מח”ל המספקות שירותים ומוצרים שונים ללקוחות ישראלים לגבות מע”מ מראש ולהעבירו למדינה, דבר הצפוי להניב לפי המסמך הכנסות של 360 מיליון ש”ח ב-2022 ולייקר לרובנו עלות השימוש החודשית בשירותים והקניות שלנו ברשת.
אחד הדברים הגדולים ביותר המבדילים בין הרכישות שלנו בארץ ובין אלו מחו”ל, בין אם מדובר על שירותים לא פיזיים כמו הסטרימינג של נטפליקס וספוטיפיי או אחסון הענן של Google One ורבים אחרים, או מוצרים פיזיים מחנויות רשת כמו אליאקספרס, ובין חנויות ושירותים מקבילים בארץ, הוא סעיף המע”מ או מס ערך מוסף.
>> הצטרפו לערוץ הטלגרם של גאדג'טי
מס זה מוטל על כל עסקה בישראל ועומד כיום על 17%, ואותו גובים בתי העסק בישראל ומעבירים למדינה. עם זאת, קיימת למעשה פרצה בחוק הקיים המונעת את הצורך של גופים שאינם ישראליים לגבות את אותו המע”מ מאיתנו הצרכנים, כאשר לפי החוק אנו אמורים להעביר אותו למדינה ולא לעסק ממנו אנו מקבלים את השירות, דבר שלא קרה עד עכשיו מאחר ולא היה ישים בפועל כפי שמשרד האוצר אומר בעצמו.
את זה מעוניין משרד האוצר לשנות לפי טיוטת המסמך החדשה שהופצה. תיקון לפרצה זו מוצג עם סעיף “העברת חובת תשלום מס ערך מוסף ביבוא שירותים דיגיטליים”, הצעה לשינוי חוקי המס הקיימים אותם משרד האוצר מעוניין להעביר. לפי הטיוטה החדשה, ספקים בינלאומיים שלא יושבים בישראל ידרשו למעשה להירשם בארץ ולבצע תשלומי מע”מ ישירים למדינה על השירותים והמוצרים אותם אנו הישראלים רוכשים מהם, בדומה לחנויות וספקי שירות מקומיים, מה שצפוי להכניס למדינה לא מעט כסף.
נכון לרגע זה מדובר על טיוטה בלבד, ולא בשינוי חוק שנכנס או צפוי להיכנס בקרוב לחוקים בארץ, מה שאומר שלא צפויה עליית מחירים מיידים לשירותים או רכישות שלנו בארץ. עם זאת, לא מדובר על הצעת חוק ייחודית לארץ ויש לא מעט דוגמאות למדינות שגובות מיסים מקומיים מחנויות ושירותים מקוונים, מה שעשוי להגיע גם לארץ ולהעלות את המחירים שאנו רגילים לשלם על שירותי סטרימינג, מוזיקה מקוונים או רכישות רגילות ברשת. נדגיש כי על פי החוק הקיים היום, רכישות בחנויות מקוונות דוגמת אמזון, אליאקספרס, שיין ואחרים, כולם דרושים בתשלום מע”מ על עסקאות בגובה העולה על 74.99 דולר.