גוגל הודיעה היום (ג’, 16.3) כי היא מתכוננת להפחית ב-50% את העמלות אותן תדרוש ממפתחי אפליקציות עבור חנות ה-Google Play Store למכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד, ובכך מצטרפת החברה לאפל, שהשיקה תכנית דומה עבור המפתחים שלה בנובמבר 2020.
את השינוי תכניס גוגל לפועל החל מה-1.7.2021, כאשר הוא יגיע במקום מודל תשלום העמלות הנוכחי, הדורש ממפתחים המעוניינים להשתמש בחנות האפליקציות Play Store לשם הפצת האפליקציות שלהם, לשלם עמלה בגובה 30% עבור רכישת אפליקציות או רכישה בתוך אפליקציות.
החל מיולי 2021 תבקש גוגל מהמפתחים עמלה מופחתת בגובה 15%, אם כי בדומה למודל שהציגה אפל לפניה, גם במקרה של המפתחים של גוגל נוגעת ההפחתה במחיר העמלות רק עבור מפתחים שהכנסותיהם השנתיות אינן עולות על מיליון דולרים.
מודל העמלות החדש ככל הנראה נוגעת במידה מסויימת לתביעה שהוגשה נגד גוגל וחברות טכנולוגיה נוספות בשנה שעברה, בטענה כי הן פועלות באופן מונופוליסטי, כאשר חלק מהטענות בכתב התביעה מתארות את פועלן של גוגל ואפל בחנויות האפליקציות שלהן.
בין החברות שיצרו את הרעש הגדול ביותר בנושא ניתן למצוא שמות מוכרים כמו ספוטיפיי ו-Epic, מפתחת המשחק פורטנייט, שפתחה בשנה שעברה במהלך שמטרתו להוביל לתביעה גדולה אותה תיכננה כנגד גוגל ואפל, אשר לטענתה דרשו ממנה עמלות גבוהות מידי בשימוש בחנויות האפליקציות, תוך חסימת האפשרות להפיץ את המשחק הפופולרי שלה בדרכים אחרות.
בגוגל מתייחסים לנושא בצורה אחרת, ובפוסט שמפרסמת החברה היום היא מסבירה מדוע בחרה להפחית את העמלות רק עבור מפתחים קטנים עם הכנסות בגובה של עד מיליון דולרים בשנה. לפי דבריו של סמיר סמט (Sameer Samat), סגן נשיא בגוגל, שוחחה החברה עם שותפותיה המציגות הכנסות של 2, 5 ואף 10 מיליון דולר בשנה, והבינה כי הן הצליחו לייצר מודל הכנסות המאפשר להן להמשיך ולפעול באופן עצמאי וללא עזרה מבחוץ. על כן, מסביר סמט, החילה החברה את ה”הנחה” על העמלות אותן היא גובה מהמפתחים ל-Play Store רק עבור מי שהכניסו פחות ממיליון דולרים בשנה.