על שמה של גרסה 4.0 למערכת ההפעלה אנדרואיד מבית גוגל שמענו בטעות לפני שנה בדיוק, בראיון שקיים אתר החדשות הכלכלי Frobes עם נשיא חברת ARM, טודור בראון. גוגל, שבחרה לא להתייחס לשמועות, הכריזה באופן רשמי על Ice-Cream Sandwich (מעתה – ICS) בחודש מאי השנה, במהלך אירוע הפתיחה של כנס המפתחים Google I/O 2011. לא הרבה פרטים נחשפו אודות מערכת ההפעלה, מה שגרם למשתמשי אנדרואיד רבים לפתח ציפיות ולהמתין בקוצר רוח למסיבת ההשקה שתקיים גוגל יחד עם סמסונג ביום רביעי בהונג-קונג.
אלו מכם שעקבו אחר הפרסומים ברשת, וגם כאן בגאדג’טי, יודעים אולי דבר מה או כמה אודות הגרסה החשובה ביותר של מערכת ההפעלה אנדרואיד. כעת, קצת לפני ההשקה, אנו עושים קצת סדר בבלאגן ומביאים לכם את כל מה שידוע, וגם כמה השערות, על הממתק התורן של גוגל.
בראש ובראשונה – תיאום גרסאות
ICS
תהיה גרסת האנדרואיד הראשונה שתותאם באופן מוחלט לכל פלטפורמה – בין אם מדובר במכשירים סלולאריים, טאבלטים, מחשבים ניידים או טלוויזיות. עד היום, המצב היה קצת שונה, מכשירי טאבלט ונוספים בעלי מסך גדול קיבלו לרוב את גרסה 3 או בשמה המוכר יותר – Honeycomb, בעוד כל השאר קיבלו את 2.3 ומטה. מה שהדבר יצר היה חמור בעבור המפתחים, ובעיקר עבור המשתמשים, שלא יכלו להנות מהאפליקציות של המכשירים הסלולאריים על גבי טאבלטים, אלא אם כן מפתח האפליקציה ביצע התאמות כאלו ואחרות.
כדי לפתור את הבעיה הזו, לפחות באופן זמני, גוגל איפשרה בגרסה Honeycomb 3.2 לבצע הגדלת ממשק לאפליקציות ברזולוציות נמוכות. אך זה לא היווה עדיין פתרון אידיאלי לאפליקציות מסוימות. יצרנית אחת ש”לקחה את החוק לידיים” היתה HTC, שבאמצעות ממשק ה-Sense שלה, התאימה את אנדרואיד Gingerbread 2.3.3 לרזולוציה של 2592х1944 והלבישה אותה על גבי טאבלט ה-Flyer.
ICS כאמור תשים לזה קץ ותציע גם לסמארטפונים וגם לטאבלטים ממשק אחיד, שיתהדר ברובו באלמנטים מ-Honeycomb כולל מנהל המשימות, הלאנצ’ר, ספריית האפליקציות וממשק עיצוב מסכי הבית.
טכנולוגיית זיהוי פנים מתקדמת
אחד הדברים שהכי הלהיבו את הקהל באירוע הפתיחה של Google I/O 2011 היתה הדגמת מערכת זיהוי הפנים המתקדמת של ICS, שהודגמה בשלושה מצבים שונים. במצב הראשון, הוצג אובייקט תלת-מימדי על גבי מכשיר טאבלט, כאשר המציג היטה את ראשו ימינה, האובייקט הסתובב על הציר האופקי לכיוון שמאל. כשהמציג הוריד את ראשו כדי להסתכל על תחתיתו של האובייקט, הוא הסתובב בצורה מדויקת לכיוונו החיובי של הציר האנכי.
הדגמת וידאו (העבירו ל-16:30)
במצב השני, ניתן היה לשנות מאפיינים בפניו של האדם איתו אנו משוחחים בשיחת וידאו, כמו למשל להגדיל את אפו או את שפתיו – שינויים שיזוזו יחד עימו וישארו עד לרגע בו נחליט לבטל זאת. המצב השלישי גם כן עסק בשיחת וידאו, שני מציגים נעמדו אל מול המצלמה והחלו לדבר כל אחד בתורו. מצלמת המכשיר התמקדה כל פעם רק באותו מציג שדיבר ומכשזיהתה שסיים, חזרה להתמקד בשניהם.
אין לדעת אם גוגל אכן פיתחה משהו דומה לכך, אבל אין ספק בכך שבאמצעות הטכנולוגיה הזו היא יכולה לממש ללא כל בעיה את השמועה שנפוצה לאחרונה ברשת, לפיה ניתן יהיה לפתוח את נעילת המכשיר באמצעות זיהוי פנים.
תמיכה במעבדים מרובי ליבות
לא אכנס כעת לויכוח עם עצמי האם מעבדים כפולי ליבה הם דבר שאנו באמת זקוקים לו במכשירים הניידים שלנו, אולם החל מגרסה זו של אנדרואיד, משמעות הדברים תשתנה מן הקצה אל הקצה. עד כה, רוב המכשירים בעלי המעבדים כפולי הליבה מבוססים על גרסת Gingerbread שאינה יודעת כיצד עליה להתמודד עם ליבה נוספת, ולכן היא פשוט לא מתייחסת אליה. ב-Honeycomb התמונה קצת שונה – אנדרואיד אכן יודעת שקיימות שתי ליבות, אך לא יודעת לנצל את מלוא כוח העיבוד של שתיהן כמקשה אחת.
לראשונה, אנדרואיד תדע באמצעות ICS לעבוד בצורה מלאה עם מעבדים כפולי ליבה ואף מרובעי ליבה. כך שניתן לומר כמעט בוודאות שכל מכשיר המכיל מעבד כפול ליבה יקבל שדרוג רשמי למערכת ההפעלה החדשה. מכשירים בעלי מעבד חד-ליבה יוכלו לקבל את הגרסה החדשה באם היצרנית תחליט לבצע את ההמרה, ובמידה ולא – באמצעות רומים לא רשמיים שיחלו להופיע לא רחוק ממועד שחרור ערכת הפיתוח של המערכת.
מעבר לתמיכה במעבדים מרובי ליבות, אנדרואיד ICS תדע לעבוד גם על פלטפורמות של אינטל שיחלו להופיע בתחילת 2012.
קוד פתוח
אחת השערוריות שעוררה אנדרואיד, המתיימרת להיות מערכת בקוד פתוח, היתה בהשקת Honeycomb אז גוגל הודיעה כי קוד המערכת יישאר סגור ולא ישוחרר כלל למפתחים. אנדי רובין, האחראי על מחלקת הפיתוח של אנדרואיד בגוגל, ציין כי גוגל אינה מעוניינת לתת למפתחים ליצור “חווית משתמש גרועה לטלפונים סלולאריים” והבטיח שהקוד יהיה זמין במלואו בשחרור הבא – ICS.
(השערה) תמיכה במגוון שפות, כולל עברית
הסתייגותם של משתמשים פשוטים רבים ממערכת ההפעלה אנדרואיד נבעה דווקא מהיעדר התמיכה המובנית בשפה העברית. כיום מתאפשר ממשק עברי ויישור לימין באמצעות רומים לא רשמיים או כאלו עמוסים במיוחד המיוצרים על ידי חברות הסלולאר. אנו מרשים לעצמנו להניח שב-ICS הבעיה הזו תיפתר מסיבה אחת פשוטה – אנדרואיד Honeycomb 3.1 מוסיפה תמיכה מלאה בעברית כולל יישור לימין – וכפי שציינו למעלה ממשק Honeycomb הוא זה שיהיה הדומיננטי ב-ICS.
אם גוגל הצליחה להגיע להישג ולספק ממשק עברי מלא ומדויק לאחת מגרסאותיה של מערכת ההפעלה, למה שלא תעביר אותו גם לזו שבאה אחריה?
לא נותר הרבה לחכות
[viddler id=e3aea318&w=545&h=307]
למרות שאת המהפכה גוגל תביא ככל הנראה רק בחציון השני של 2012 יחד עם גרסת Jelly Bean, בכירים בגוגל ציינו לא פעם כי מדובר בשדרוג משמעותי ובגרסת האנדרואיד החשובה ביותר ששוחררה מאז ה-5 בנובמבר 2007. רק אתמול ציין מנכ”ל גוגל לארי פייג’ כי הוא מתרגש מאד לקראת שחרורה של הגרסה החדשה ורומז שהחברה מממשת בה הישגים גבוהים מאד.
אנו נהיה כאן ביום רביעי לפנות בוקר על מנת לסקר בלייב את המתרחש במסיבת ההשקה אשר תתקיים בהונג-קונג ואנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו לשידור החי (שיועבר בערוץ היוטיוב של אנדרואיד וגם כאן בגאדג’טי) בשעה 4:00. אלו מכם שיעדיפו לקום בשעות סבירות יותר, יקבלו את כל המידע כשהוא כבר מאוגד בכתבות.
מה איתכם? מה חסר לכם באנדרואיד ותרצו לראות בגרסה החדשה?