נוקיה עומדת להוציא דפדפן סלולארי מתחרה ל-Opera Mini – עם פרסומות


צילומי מסך: GSMArena

הטלפונים הבסיסיים מ”סדרה 40″ של נוקיה, שישראל היא אחת המדינות המערביות בהן הם עדיין זוכים לפופולאריות רבה, ידועים כמכשירים שמלבד שיחות לא יודעים לעשות הרבה. נכון, יש להם תמיכה ביישומוני ג’אווה, והתפריט שלהם פשוט בצורה מעוררת הערצה. אבל בעולם שבו כל מכשיר סוני-אריקסון בסיסי מכיל את היתרונות הללו ועוד עשרות אחרים, לשחק “ספלינטר סל” בגרסת 4096 צבעים (בגלל המסך המיושן) ו-4 פולי (בגלל מערכת הסאונד המיושנת) זה לא בדיוק יתרון.

אתמול, במהלך תמוה, הכריזה נוקיה על מוצר חדש המיועד לאותם טלפונים מיושנים – דפדפן ה-Ovi Browser. מדובר במוצר מתחרה ל”אופרה מיני” – יישום ג’אווה מסוג J2ME המתפקד כאלטרנטיבה לדפדפן הבסיסי המובנה במכשיר, ומשתמש בשרתי דחיסה המקודדים את האתרים מחדש ומכווצים אותם לפני שליחתם לטלפון, כדי לחסוך בצריכת רוחב הפס הסלולארי היקר (מאוד). הוא נמצא כרגע בגרסת בטא, ומתאים ב-17 דגמים בלבד.

סרטון פלאשהרבה חידושים אין כאן. הדפדפן נראה כמו מראה חיוורת של אופרה מיני, עם אפשרות להציג את האתרים מרחוק עם אפשרות לבחור בעזרת החיצים את החלק באתר בו אתם מעוניינים ולהגדילו, או אפשרות להמיר את האתר ל”פורמט טור” – תצוגה המתאימה לגודל המסך הסלולארי. מסך הבית מציג את ההסטוריה, המועדפים ואתרים שנוקיה החליטה שהם חשובים יותר מאחרים, והממשק פשוט ומינימליסטי להחריד. היתרון שלו לטלפונים להם הוא מיועד הוא שבניגוד לאופרה מיני, בעל הממשק הגרפי ה”כבד” שמכשירים בסיסיים מתקשים לעמוד בו, Ovi Browser לא מכיל אנימציות או חלקים מיותרים המכבידים על המכשירים החלשים.

אבל החידוש העיקרי כאן אינו העיקרון, או אפילו הממשק (שלמרות הכל דומה לאופרה מיני 4, הזמין מזה כשלוש שנים), אלא הפרסומות. נוקיה קנתה באפריל חברת פרסום בשם Novarra, ועתה היא מנסה להיכנס לשוק הפרסום הסלולארי. לכן, בראש הממשק, מעל כל עמוד שתפתחו בדפדפן הייעודי החדש לסדרה 40, תופיע פרסומת. כרגע לא ברור מה חושבת נוקיה להשיג ע”י דחיפת פרסומות למכשירים שרוב משתמשיהם כלל לא ישתמשו ביישומון, אך אם ייתכן שהיא מתכננת להכניס בעתיד פרסומות לסדרות נוספות, יכול בהחלט להיות שבעתיד תיחסם האפשרות להתקין את “אופרה מיני” על מכשירי נוקיה, לטובת הדפדפן המפרסם של היצרנית הוותיקה. לגבי אופרה – לדעתי אין סיבה לדאגה. לא רק שהדפדפן של נוקיה מפגר אחריו בחצי עשור, אלא שלפי רמזים בהודעת ההשקה התוכנה של נוקיה מתבססת על מנוע ה-Opera Turbo. השאלה היא האם אכן קיים שיתוף פעולה בין היצרנית הפינית לחברת התוכנה הנורווגית, והאם ווירוס דחיפת הפרסומות יתפשט גם לשוודיה, ומשם לכל יצרניות הטלפונים.

השוואת מפרטים