סינמה סיטי משיקה את Samsung Onyx: מסך קולנוע LED הראשון בישראל ומהראשונים בעולם

מסך ה-Samsung OnyX (צילום: בוריס אוליאנסקי, גאדג'טי) מסך ה-Samsung OnyX (צילום: בוריס אוליאנסקי, גאדג’טי)

הבוקר (ב’, 1.4) הושק בסינמה סיטי גלילות מסך קולנוע ייחודי מסוגו. מסך ה-Onyx של סמסונג (Samsung) מתואר על ידי ענקית הטכונולוגיה הקוריאנית כ-Cinema LED Technology, “טכנולוגיית קולנוע LED”, ומוצג כחוד החנית של החוויה הקולנועית. באנו לבדוק במה מדובר, והאם המסך היוקרתי מצדיק את הרעש.

מלבד תיאור המפרט הטכני של המסך ופירוט הטכנולוגיה שמאחוריו (מסך 4K עם תמיכה ב-HDR), הוצגו בפנינו גם מספר קטעים, כדי שנוכל לראות, לשמוע ו”להרגיש” את מה שיש ל-Onyx להציע. ספציפית ראינו את הטריילרים ל”מלך האריות“, “אלאדין” ו”הנוקמים: סוף המשחק“, כמו גם קטעים שלמים מתוך “קפטן מארוול” ו”רפסודיה בוהמית” – לסינמה סיטי היה חשוב מאוד שנשים לב לתמונה ולסאונד בז’אנרים וסגנונות שונים.

אבל מה זה בעצם אומר, “קולנוע LED”? הרעיון הבסיסי פשוט – עד עכשיו כל שיפור טכנולוגי בהצגת קולנוע היה שיפור בעיקר במקרן. לא רק, כמובן, כי גם לסאונד יש משמעות עצומה, ואפילו לסידור המושבים, אבל אין ספק שחדות ואיכות התמונה זה הדבר הראשון והאחרון ששמים אליו בקולנוע לרוב. מסך LED עוקף את כל עניין המקרן, ומציג את הסרט ישירות מהמסך – בדיוק כמו בטלוויזיה בבית.

בקונספט הזה יש כמה וכמה יתרונות מובנים. מאז הופעתם של מסכי ה-LED רצו היצרניות שנשים לב ל”שחור האמיתי” שהטכנולוגיה הזאת מציגה, ובקולנוע זה נכון לא פחות. מקרן, בסופו של דבר, מקרין אור – מה שאומר שגם השחור הכי שחור הוא אור שחור שמוקרן על המסך. מסך ה-Onyx, לעומת זאת, מתרברב בשחור עמוק ואמיתי, שחור שנובע מפיקסלים כבויים ולא מ”אור שחור”, כמו כל מסך LED אחר. זה מובחן מיד על המסך, כאשר השיער המשומן של רמי מאלכ, למשל, היה שחור ומבריק מתמיד ב”רפסודיה בוהמית”.

גם למי שלא מייחס חשיבות רבה לעומק של החושך במסך, יש יתרון פרקטי עצום ב-Onyx. מכיוון שהמסך לא מצריך מקרן, לא צריך תא מקרן, ולא צריך לסדר את האולם כך שהיושבים לא יפריעו. תמו הימים בהם היושב בשורה האחורית קם, וצל ענק מוטל על המסך כולו. לא רק זה, אלא שאפשר להוסיף עוד מושבים לאולם בקלות רבה, וכך סינמה סיטי עשו. זה גם אומר שהמסך עצמו ממוקם בצורה שמתחשבת בראש ובראשונה בקהל, ללא שום הנדסה של זוויות שמתחשבת גם בהקרנה.

הטכנולוגיה עצמה גם היא מרשימה ביותר – מסך ה-Onyx הוא למעשה 96 מסכי LED מחוברים, שמתקשרים זה עם זה גם כדי לתאם את ההקרנה, וגם כדי להצפין אותה, כך שיהיה קשה במיוחד לגנוב את מה שמאוכסן בדיסק הקשיח של המסך. הסאונד מפוזר באולם בצורה שווה בעזרת 41 רמקולים של JBL, ומשודר כמובן ב-7.1 ערוצים – הסטנדרט הגבוה ביותר באולמות הקולנוע כיום.

לדברי סינמה סיטי ו-Samsung, הן המיקום של המסך שמתעלם ממקרן והן סידור הרמקולים מבטיחים חוויית צפיה איכותית במידה זהה בכל האולם, ולא רק באמצע כמו באולמות רגילים. למזלי (ואולי לצערכם), התיישבתי בדיוק בנקודה המושלמת ביותר, כך שלא יצא לי לבחון את אמיתות הדבר בקצוות האולם, אבל אין ספק שהתמונה חדה ועוצרת נשימה, והסאונד פריך, נקי ואיכותי מאוד.

השאלה האמיתית היא – האם זה שווה יותר מ-IMAX? והתשובה היא שקשה לומר, וזאת כנראה התשובה הכי טובה שיש. כי אם היו לי שני אולמות לדלג ביניהם הייתי אולי יכול לומר איפה הסאונד טוב יותר, ואיפה התמונה מרשימה יותר. ה-IMAX גדול יותר, וממש שואב לתוך הסרט בזכות זה. ה-Onyx חד יותר, אבל לא בטוח שבצורה משמעותית. הנקודה העקרונית היא שבחוויה הרגעית, זה לא ממש משנה – ה-Onyx בהחלט כובש את הצופים ברגע, וזו המטרה העיקרית. הרוב המכריע של הצופים, אחרי הכל, לא ישבו בסרט עם ה-Onyx ויתהו איך הוא היה נראה על IMAX.

נקודה חזקה נוספת לטובת ה-Onyx היא שנכון לעכשיו לא יהיה הבדל במחיר בין סרט עליו לבין סרט בכל אולם אחר, שזה מפתה ביותר. ואם אתם מחובבי ה-VIP – הכל טוב, לא הפסדם אלא רק הרווחתם. אולם ה-VIP ממוקם בדיוק מעל לאותו אולם בו הותקן ה-Onyx, ונהנה מאותו המסך. רק אל תזרקו פופקורן וגלידות על מי שיושבים למטה – זו לא החוויה הריאליסטית שעבורה הם באו.

זהו מסך ה-Onyx הראשון שמותקן בישראל (מתוך 38 סך הכל שהותקנו בעולם כולו עד היום), אך לא האחרון. בסניף ראשון לציון מכינים כבר את המסך הבא, שיהיה גם גדול יותר מהמסך הזה – 12 מטרים, לעומת 10 המטרים שמציע המסך שהותקן בסניף סינמה סיטי גלילות.

השוואת מפרטים