מודרים הצליחו להפעיל את מעבדי Coffee Lake על ערכות שבבים 1XX/2XX

מעבדי Coffee Lake (תמונה: Intel) מעבדי Coffee Lake (תמונה: Intel)

צוות של מספר משתמשים מאתר Overclock.net הצליח להפעיל את מעבדי Coffee Lake על לוחות אם בעלי ערכות שבבים מסדרת 1XX ו-2XX של אינטל בצורה יציבה ותקינה לחלוטין על אף הטענות של אינטל כי הדבר איננו אפשרי ומחייב החלפת לוח אם.

חברת אינטל השיקה את הדור השמיני של מעבדי החברה, ה-Coffee Lake לקראת סוף 2017. המעבדים החדשים השתמשו באותה תושבת LGA1151 כמו מעבדי הדור הקודם של החברה, אך ללא תאימות ביניהם, דבר שנבע לפי החברה מכמות הליבות המוגדלת. הדבר גרם לכך שמעבדי דור 8 יכלו לעבוד עם לוחות ששילבו ערכות שבבים מסדרת 3XX בלבד.

דוגמא לשילוב מעבד i3 8100 על לוח H110 (מקור passmark)
דוגמא לשילוב מעבד i3 8100 על לוח H110 (מקור passmark)

צוות מודרים בשמות המשתמש ootuser123, LittleHill, dsanke, elisw, Mov AX ו-0xDEAD מאתר Overclock.net הצליח לגלות את הסיבה לחוסר התאימות בין המעבדים ללוחות האם ואף להתגבר על המגבלה.

על פי צוות המודרים, הבעיה נוצרה בעיקר בגלל חוסרת תאימות תוכנתית שאינטל יצרה במכוון על מנת למנוע הפעלה של מעבד מדור 8 על לוחות אם מסדרות ישנות יותר מ-3XX, אותם הם היו צריכים לשנות על מנת לאפשר את ההפעלה של המעבדים:

  • מיקרו קוד יעודי של המעבד.
  • דרייברים של כרטיס המסך המובנה (iGPU) מול הביוס.
  • מנגנון זיהוי במערכת ה-ME (ר”ת Management Engine) המובנת בביוס של הלוחות אם.
חלק מתהליך ההתאמה של הלוחות אם למעבדי Coffee Lake
חלק מתהליך ההתאמה של הלוחות אם למעבדי Coffee Lake

השינויים מאפשרים הפעלה רגילה לחלוטין של כרטיסי מסך יעודיים וכרטיסי המסך המובנים בשילוב הבא, לדוגמה:

המדריך נוסה ועובד על מספר לוחות אם לפי הדיון בפורומים:

  • לוח Gigabyte H110 עם מעבד i3 8100.
  • לוח MSI Z170 עם מעבד i3 8100.
  • לוח ASRock B250.
  • לוח MSI B150.
  • לוח Gigabyte Z270.
חלק מתהליך ההתאמה של הלוחות אם למעבדי Coffee Lake
חלק מתהליך ההתאמה של הלוחות אם למעבדי Coffee Lake

בשלב זה צריך להדגיש כי מדובר במדריכים ניסיוניים וכל שימוש בהם הוא על אחריות המשתמש בלבד המדריך המקורי מראה את תהליך השינוי שצריך לבצע ומדריך נוסף שנוצר על מנת לתקן באגים מהמדיך המקורי. מדובר על שינוי של הביוס, מיקרו קוד וחלקים נוספים במערכת שיכולים לגרום לנזק בלתי הפיך, השימוש כאמור על אחריותכם בלבד.

בעוד שהתהליך נוסה רק על מעבדי ה-Core i3 וכנראה יוכל לעבוד רק עליהם מאחר והם משתמשים ב-4 ליבות, מדובר על שיפור ביצועים עצום בעבור כל משתמש בעל לוח אם ישן שאיננו מעוניין להחליף את כל המערכת שלו על מנת לקבל ביצועים משופרים.

אינטל, לצערנו, הוכיחה כי בניגוד ל-AMD עם מדיניות השדרוגים שלה, מונעת בצורה תוכנתית את האפשרות להפעיל מעבדים חדשים על לוחות ישנים יותר. AMD, לעומתה, הכריזה כי תושבת ה-AM4 תשמש את החברה עד 2020, מה שיאפשר תאימות ארוכה למעבדים ולוחות אם.

השוואת מפרטים