ראיון בלעדי: Simplay, החברה הישראלית שתפטור אתכם מהצורך במחשב גיימינג

החומרה המתקדמת ביותר למחשב אינה עניין זול. כדי לבנות מחשב המסוגל להריץ את כל המשחקים באיכות המקסימלית, יש להשקיע אלפי שקלים. כאן נכנסת חברת Simplay, שרוצה להציע לנו, הצרכנים, גישה למחשב גיימינג מתקדם מבלי שנצטרך לקנות אחד – באמצעות הזרמה ממחשב מרוחק. החברה עומדת בפני השקת השירות בישראל בפברואר הקרוב, וכבר פתחה את האפשרות להרשמה מוקדמת.

תפסנו לשיחה את מנהל המוצר ומנכ”ל החברה, גיל טוב-לי, ודיברנו איתו על רזולוציות, קצבי ריענון, חנויות משחקים שונות, ההתאמה לשוק הישראלי ועוד.

איך הגעתם לרעיון של סימפליי, ומתי הבנתם שיש לכם מוצר?

תמיד היינו גיימרים, ובעבר גם היו לנו מחשבי גיימינג (נייחים וניידים). אבל עם הזמן היה לנו פחות זמן לשחק, וכבר לא היה הגיוני להוציא כל כך הרבה על מחשב שיושב יתום בבית רוב היום. המשכנו לשחק, אבל על מחשבים ״רגילים״ – מה שאומר לשחק בגרפיקה נמוכה יותר, ולוותר על רוב המשחקים החדשים.

רצינו לתת לאנשים את היכולת לשחק על מחשבים ״רגילים״ ולקבל את החוויה של לשחק על מחשב גיימינג יקר, אבל ראינו שירותים כאלה (OnLive למשל) נכשלים בעבר. הם נכשלו בעיקר מכיוון שהם הציעו רק ספריה סגורה של משחקים, שהיו בד״כ ישנים ופחות פופולאריים.

ואז חשבנו – מה אם נוכל ליצור מחשב גיימינג מלא בענן? אתה תשתמש בו כמו מחשב רגיל, הוא יתמוך בכל משחק וכל פלטפורמה (Steam, battle.net), יאפשר לך להתקין גם מודים ותוכנות וכל מה שאתה נוהג להתקין על סביבת הגיימינג שלך. ההבדל הגדול יהיה שהסביבה הזו תלך איתך לכל מקום – בכל מצב בו תהיה מול מחשב כלשהו תוכל למצוא קצת זמן פנוי לשחק. אם נצליח לייצר חוויה שמרגישה כמו המחשב המקומי שלך, נוכל לייצר אלטרנטיבה אמיתית לרכישת מחשב גיימינג פיזי.

התחלנו להשתעשע ברעיון ולבנות אבטיפוס. שחררנו מוצר אלפא לשוק בינואר 2017 – הדגמה גסה של הטכנולוגיה. הוא תמך רק במשחקי Steam, והיה מקרטע, אבל הוא עבד. הפידבק שקיבלנו מהמשתמשים היה מאוד חיובי, וראינו עד כמה הביקוש למוצר גבוה. לכן עברנו לפתח את המוצר המלא.

את הגרסא המלאה שיחררנו כבטא באוגוסט השנה – ומאז שהוא בשוק הצלחנו לשפר כל אספקט שלו ברמה ניכרת. הצלחנו לרדת למספרים מעולים ב-latency (המערכת שלנו מוסיפה רק 4ms לפינג), קיצצנו bandwidth, הוספנו אלגוריתמים שמפצים על frame loss ושיפרנו איכות משמעותית.

איזו רזולוציה וקצב תמונות אנו צפויים לקבל בסימפליי?
המערכת כבר היום תומכת ברזולוציה של עד 2K ובתדירות של 60FPS. היעד הוא להגיע עד 4K, ולתמוך בתדירות של עד 144Hz.
איך אתם מתמודדים עם השהייה בקלט של המשתמש? האם תשתמשו בפרדיקציה של קלט המשתמש?
בשלב זה אין שימוש בפרדיקציה של קלט (אפילו שזו אפשרות שמדליקה אותנו וכזו שננסה בעתיד!). כיום כבר הצלחנו לצמצם את ההשהיה בהעברת הקלט לרמה נמוכה מאוד, ואנו מתמקדים בפיצוי על אובדן פריימים.
הזכרתם שדרוש חיבור 15Mbps לשימוש בשירות. בהשוואה לביטרייט שמוציא כרטיס מסך ברזולוציה שהזכרת, מדובר בדרישה מאוד צנועה. כיצד התגברתם על הפער?
אנחנו מגבילים את הביטרייט כך שמצד אחד איכות התמונה לא נפגעת, ומצד שני אפשר להעביר את הסטרים על גבי רוחב פס סביר. בנוסף, אנחנו מתאימים את איכות הוידאו המשודר למהירות החיבור הזמין מהצד של המשתמש – כך שמשתמשים עם רוחב פס גבוה יהנו מתמונה חדה יותר.
האם כתבתם אלגוריתמי דחיסה משלכם? מה היתרונות שלהם?
אנחנו משתמשים באלגוריתם דחיסה קיים (ישנם יתרונות רבים בשימוש בדחיסה סטנדרטית שכל מחשב קצה יודע לפתוח). היחודיות שלנו היא הדרך שבה אנחנו מתמודדים עם איבוד פריימים על גבי הרשת.
אתם רוצים להציע גישה מלאה למחשב מרוחק חזק. האם תאפשרו לנו להריץ יישומי CUDA מתקדמים, חוץ ממשחקים? מה תקרת העומס שתאפשרו למשתמשים?
אין לשירות שום תקרת עומס – המשאבים שכל משתמש מקבל הם ברובם dedicated, לכן אין מניעה להשתמש בכל מה שיש למחשב להציע.
רק כדי לחדד: נקבל גישה מלאה למחשב, ונוכל להתקין גם תוכנות כמו Matlab ולנצל את החומרה?
בהחלט גישה מלאה – המוצר הוא בסופו של דבר Windows Desktop המוכר והאהוב. אנחנו מכוונים לגיימרים כי זה הקהל שאנחנו מכירים הכי טוב (והעולם שאנחנו אוהבים), אבל ישנם שימושים אחרים רבים למוצר.
באתר הצגתם את בעיית הביזור של חנויות המשחקים (דרושים חשבונות Steam, Origin, Uplay וכן הלאה). האם תתקפו את בעיית חנויות המשחקים המרובות?
אנחנו עדיין לא מתמודדים איתה כיום. באתר פרשנו את החזון שלנו לעולם שבו גיימינג על PC הוא הרבה פחות מסובך ממה שהוא היום. בעתיד נבנה סביבת UI שמאחדת פלטפורמות ומתפקדת כ-HUB במקום ה-desktop המוכר, אבל כרגע אנחנו מתמקדים בלתת מוצר מעולה לשחקנים שכבר מכירים את העולם של PC Gaming.
בטח שמעתם על שירות ההזרמה של nVidia. איך אתם מתכננים להתחרות עם חברה חזקה כזו, שיש לה כבר מותג מבוסס?
אנחנו מברכים תחרות, במיוחד מצד nVidia שבכרטיסים שלה אנחנו משתמשים בשרתים שלנו. nVidia מותג ידוע וכל פעילות שלה בתחום מחזקת את ההבנה שכך ישחקו בעתיד רוב הגיימרים בעולם (מלבד שחקנים תחרותיים מקצועניים). נוח לנו בהחלט ש-nVidia תשקיע בחינוך השוק בעוד שאנחנו נמשיך לשרת אותו ולגדול.
מה הדבר הכי טוב שקיבלתם באקסלרטור של 8200?
אם היינו צריכים לבחור דבר אחד, זה היה קבוצת המנכ״לים של הסטארטאפים האחרים שמהווים סוג של קבוצת תמיכה אחד לשני. כולנו עוברים דברים דומים, אנחנו מדרבנים אחד את השני לדחוף קדימה, ומוצאים נחמה ותמיכה בשעות צורך. מלבד זאת, האקסלרטור נתן לנו גם רשת של יועצים ומנטורים מובילים בתעשיה, שחלקם מלווים אותנו עד היום.
הבנו שמתוכננת השקה בישראל. מה היתרונות בכך? מתי זה צפוי לקרות?
בשירות הזרמת משחקים יש חשיבות מכרעת לקרבת השרתים והמשתמש. Simplay הינה החברה היחידה שמציעה מחשב גיימינג מלא בענן ופתחה שרתים ייעודיים בישראל, לטובת שירות הקהילה הישראלית. גדלנו בעצמנו בתוך הקהילה הזאת, ואנחנו מכירים אותה היטב. לשרת לקוחות בישראל הייתה מטרה חשובה עבורנו, ואנחנו שמחים שהצלחנו להשיג אותה.לשרתים הישראליים ישנם יתרונות רבים לשחקן הישראלי – ראשית, הוא יהנה מ-latency נמוך מאוד בהשוואה לשירותים דומים באירופה. שנית, מכיוון שאנחנו ממקמים את השרתים בחווה מקושרת היטב בפתח תקווה, זמן הפינג לשרתי משחק מרכזיים באירופה יהיה מהנמוכים ביותר ששחקן ישראלי יכול להשיג. מה שאומר שבהחלט ייתכן שנדע לספק זמני פינג טובים יותר לשרת המשחק, מאשר השחקן יכול לקבל כשהוא משחק על מחשב גיימינג פיזי בבית.
אנחנו צופים שהשקת השירות בישראל תקרה במהלך פברואר 2018.

איפה תהיו בעוד חמש שנים?
בעוד חמש שנים נהיה החברה ששינתה את עולם ה-PC Gaming. ניצור עולם בו חווית הגיימינג המושלמת איננה זכות יחידים השמורה לבעלי היכולת, אלא זכות בסיס של כל גיימר גם אם אין בידיו אמצעים. כחברה, Simplay תהיה חברה ישראלית מבוססת ומצליחה בתחום ה-gaming tech. נעסיק עשרות עובדים ונשרת מיליוני שחקנים. אנחנו מסתכלים על Overwolf ו-Zengaming כדוגמה ומופת בתחום הזה.

תודה רבה גיל, ובהצלחה.

שירות Simplay צפוי להגיע להשקה בישראל במהלך חודש פברואר, 2018. ניתן להיכנס להרשמה מוקדמת לשירות באתר החברה, il.simplay.io.

השוואת מפרטים