בשבוע שעבר הונפקה בבורסה האמריקנית חברה טכנולוגית, אך מטיפוס קצת שונה מהרגיל. מדובר על חברת Roku שמייצרת סטרימרים ופחות מוכרת בישראל, אך שמוצריה זוכים לפופולרית גדולה בארה”ב שם היא מובילה את שוק הסטרימרים.
בעידן שבו נטפליקס, Hulu ועוד פלטפורמות תוכן בהזרמה פורחות, רבים מהצרכנים זקוקים לסטרימר טוב. Roku (שהוקמה ב-2002) היתה מהראשונות לספק לשוק את מה שהוא צריך. כיום יש ל-Roku כ-15 מיליון מנויים פעילים שהזרימו לסלון ביתם 6.7 מיליארד שעות תוכן בחצי השנה הראשונה.
ביקושי יתר בהנפקה
למרות הפופולריות Roku עדיין חברה מפסידה. היא אמנם הכניסה 399 מיליון דולר ב-2016 (עלייה של 25% מהשנה הקודמת) אבל סיימה את השנה עם הפסד של 43 מיליון דולר. את חצי השנה הראשונה של 2017 היא סיימה עם הפסד של 24.2 מיליון דולר.
עם מספרים אלו תכננה החברה לגייס 219 מיליון דולר בהנפקה, כשהיא מוכרת 15.7 מיליון מניות בטווח מחירים של 12-14 דולר למניה. מספרים אלו מעמידים את שוויה בכ-1.3 מיליארד דולר. אולם, לאור ביקושים נאים של משקיעים הורחבה ההנפקה ובסוף מכרה החברה 18 מיליון מניות ב-14 דולר לאחת.
המסחר במניה (תחת הטיקר: ROKU) נפתח בזינוק מיידי ל-15.78 דולר ויום המסחר הראשון שלה הסתיים בזינוק של 67% ל-23.5 דולר. כעת לאחר כמה ימי מימושים עומד שוויה על כ-2 מיליארד דולר. שווי נאה עבור חברה מפסידה סדרתית.
שואפת ליותר
על פניו עדיין יש ל-Roku מקום לצמוח. לכשליש מהבתים שמחוברים לאינטרנט מהיר בארה”ב יש סטרימר מסוג כלשהו. Roku מובילה את שוק הסטרימרים שם עם נתח שוק של 37% (ירד קלות משנה שעברה). מיד אחריו נמצא ה-FireTV של אמזון עם 24% (16% בשנה שעברה) ולכרומקאסט של גוגל יש 22%. Apple TV איבד נתח שוק נכבד בשנה האחרונה וכעת הוא במקום הרביעי עם 15%. אך כידוע (ואפל היא דוגמה מעולה לכך), מובילות בנתח שוק אינה ערובה לרווחיות מנצחת.

ההכנסות של Roku מחולקות לפי מקורן: Player – מכירות סטרימרים ו-Platform – מכירות תוכנה. נכון לעכשיו רוב ההכנסות של רוקו מגיעות ממכירת סטרימרים. מכיוון שעל מכירות הסטרימרים יש יותר מדי איומים: טלוויזיות חכמות (מיתרות את הסטרימר), סטרימרים זולים מסין ותחרות קשה מול ענקיות טכנולוגיה עם המון משאבים, פועלת Roku להגדלת ההכנסות מהתוכנה.
לפי נתוני חצי השנה הראשונה של 2017 לעומת השנים הקודמות היא גם מצליחה. היא מציעה כעת טלוויזיות RokuTV שמבוססות על המותג שלה (בשותפות עם יצרניות טלוויזיות כמו שארפ ו-Hisense) ומקבלת נתח מכל צירוף משתמש לשירות צפיה. החברה גם השיקה בשבוע האחרון מזרימי מדיה חדשים דמויי Chromecast עם תמיכה ב-4K וב-HDR והיא גם שוקלת בהמשך לשלב יותר פרסומות בפלטפורמה שלה.

איך הכל התחיל
Roku נקראת על שם המספר 6 ביפנית. שם זה ניתן לה מכיון שהיה זה המיזם השישי של מייסד החברה, אנתוני ווד. ב-2007 מונה ווד (שהיה בעל עבר עשיר בעסקי הצפייה) לתפקיד סגן נשיא ל-InternetTV בנטפליקס. לאחר שנטפליקס החליטה שהיא מוותרת על פרוייקט בניית סטרימר משלה, החליט ווד לקחת את העניינים לידיו וייסד את Roku.
בנטפליקס לא נבהלו ודווקא בירכו ואף השקיעו 6 מיליון דולר כדי שזה יבנה נגן לתכני אינטרנט. מאז גייסה Roku עוד 200 מיליון דולר כשבין המשקיעות נמצאת גם חברת הבידור המאה ה-21-פוקס של רופרט מרדוק (יורשת לניוז קורפ).
באמות מידה של הנפקות, ההנפקה נחשבת ההנפקה מוצלחת. זאת כשהיא רוכבת על גלי הטרנד של יצרני התוכן בסטרימינג, בעיקר נטפליקס. כדי להמשיך את האופטימיות ההנפקה, תצטרך רוקו להוכיח שהיא יכולה יותר מרק לייצר מכשירי סטרימרים טובים.