בשעה טובה, לאחר כשנה של ציפיה ועם דחיה של כמה חודשים מורטי עצבים, עונה 7 של “משחקי הכס” (Game of Thrones) הגיעה, עם פרק הפתיחה שלה “דרגונסטון” (Dragonstone). כעת עלינו להפנים שזו סדרה של HBO ולא של נטפליקס, ושעלינו לחכות שבוע בין כל פרק לפרק.
הציפיה מותחת, והמתח, כמו מדי שנה, ידחוף אותנו לקרוא, לכתוב, לדון ולנתח כל פרט ופרט בפרק שעבר. ושוב אנחנו כאן כדי לעבור על הדברים ולעשות בהם קצת סדר. מה לעזאזל הולך עכשיו בווסטרוז, על מה הם מדברים, ולאן כל זה מוביל?
מכאן יתחילו ספוילרים לפרק הראשון של העונה – ראו הוזהרתם!
כל הפיסות מסתדרות במקום
העונה השישית של “משחקי הכס” עסקה בעיקר בניקוי שאריות הסיפור של ג’ורג’ ר. ר. מרטין (George R.R. Martin), מחבר סדרת הספרים המקורית. מכיוון שהספר השישי עוד לא נכתב, כותבי הסדרה לקחו ממרטין מספר נקודות מפתח והמשיכו איתן לסיפור שהוא כבר הסיפור שלהם. העונה השישית הייתה מלאה במיתות סתמיות כתוצאה מכך, פשוט כדי להתקדם ליעד הסופי. פרק סיום העונה הקודמת, אחד מהפרקים המרהיבים ביותר של “משחקי הכס”, קבע מי יהיו השחקנים המרכזיים בסיפור הסופי. כעת יש לנו את כל הנפשות הפועלות, אך יחסי הכוחות עדיין לא ברורים לחלוטין. “דרגונסטון” התמקד בעיקר בלבסס את היחסים הללו.
הלאניסטרים מנותקים לחלוטין. בסוף העונה השישית בני הברית היחידים שלהם היו משפחת פריי. אריה אמנם חיסלה את וולדר ושניים מבניו, אך זה לא בהכרח פגם בברית בין הבתים. בשביל לוודא שצופים קטנוניים לא ידרשו לדעת מה עלה בגורלם של שאר עשרות צאצאיו של וולדר פריי, ראינו את אריה מחסלת גם אותם. עוד בעיה הוסרה מהסדרה.
כעת משללאניסטרים אין יותר בני ברית בכלל, החיבור עם צי הברזל של יורון גרייג’וי אכן מרגיש טבעי. בעונה הקודמת הוא רצה לשאת את דאינריז לאשה. כעת הוא מבקש את ידה של סרסיי. כדבריו, הוא רוצה לשאת מלכה. איזו? זו שתשרוד ותסכים לקחת אותו, כנראה. כעת הברית הרעועה הזאת מחכה שדאינריז תנחת בווסטרוז, ולפי השערותיהם זה יקרה בדרגונסטון, האי בו חיו בני טארגאריין ובו דאינריז נולדה.
בצפון ג’ון סנואו מבהיר לכל הנוכחים שהוא מלך החלטי, אך רחום. חיש מהר הוא מאחד מחדש את כל בתי הצפון הסוררים, ומתחיל להכין את כולם למתקפה של המתים שממשיכים לצעוד מהצפון. את העימותים בינו לבין סאנסה פטיר בייליש רואה, מזהה כהזדמנות, ולא מצליח לנצל אותה. ברור לחלוטין שכוחותיו של בייליש שם בשביל סאנסה ולא בשביל ג’ון. האם ג’ון יבין את זה בזמן לפני שבייליש יבגוד בו? רק אם יקשיב לאחותו ולא ינהג כמו אביו ואחיו המנוחים.
הצפוניים לא לבד – גם סאמוול טארלי בדרום הרחוק וגם האחווה ללא דגלים מצטרפים למאבק במהלכים הלבנים, כל קבוצה בדרכה. סנדור “הכלב” קלגיין נאבק על נשמתו, נרדף על ידי שדים מן העבר בדמות זוג כפריים חפים מפשע אשר את מזונם שדד לפני זמן לא רב, במסעו עם אריה, והשאיר אותם למות. ודאי נראה אותו ממשיך להתייסר עד שיגאל. סאמוול מגלה בינתיים שיש מצבורים ענקיים של זכוכית דרקון, איך לא, בדרגונסטון. נראה שמרכז ההתרחשות של העונה מתחיל להתגבש.
ברור מאד, בעקבות זאת, למה הפרק מסתיים עם הגעת דאינריז לאי מולדתה. כעת, משהיא מתבצרת בדרגונסטון ללא כל התנגדות, העונה יכולה להתחיל במלוא. כל פיסות השחמט הוצבו במקומן, כל המידע הרלוונטי גלוי לשחקנים, ונותר רק לעשות את המהלכים הראשונים. חבל שלא ראינו אותם כבר מתחילים לקרות. מצד שני, אי אפשר לומר שסבלנו יותר מדי.
מבלים בנעימים באיזור הנוחות
שעה זה הרבה מאד זמן למקם פיסות על לוח. אפשר היה להתחיל להניע את המשחק(ים). ולמרות הכל, הצפיה בפרק הייתה מהנה. יותר מזה, היא הביאה איתה מידה מסוימת של נחת.
“נחת” זה מושג מעניין, ולרוב לא בחירה ראשונה לפרק שמתחיל בהרעלה המונית של משפחה שלמה, ממשיך לאיומי מלחמה מול אל-מתים ומקנח בקבורה של זוג גופות של חפים מפשע, שנקברים על ידי הרוצח שלהם. ובכל זאת, נחת זה בדיוק מה שאנחנו מרגישים.
כי לאחר שש עונות, שש שנים בהן עקבנו אחר הדמויות הללו בעולם הזה, ווסטרוז ותושביה הפכו בשבילנו לבני בית, כמעט בני משפחה. התרגשנו כשליאנה מורמונט הקטנה צעקה על לורד גלובר, השתעשנו כשאד שירן, הזמר התורן של העונה, אמר כמעט למצלמה “זה שיר חדש!” אחרי שהוא שר שיר שמרמז על כך שג’יימי יהרוג את סרסיי, צחקנו במונטאז’ סירי-הלילה והמחבתות של סאמוול והתרשמנו כשדאינריז פנתה אלינו באומרה “שנתחיל?”.
כן, זה נדוש, אבל אנחנו מוכנים להתחיל. ואם לסדרה לוקח עוד קצת זמן להתחיל, אנחנו עדיין נהנה מתהליך ההתנעה. ראינו דרקונים חגים סביב טירה ענקית, ראינו צי אוניות מלחמה אימתניות מפליג בים, ראינו צבא ענק של מתים מהלכים מלווה בענקים זומבים, וזה רק הפרק הראשון, הפרק ה”זול”. ועדיין, הצליח הפרק לשבור את שיאי הצפייה בפרק בסדרה שקבע הפרק האחרון בעונה השישית. ב-HBO יודעים שאנחנו יודעים למה לצפות. הם יודעים שאנחנו מחכים לעליות. כאשר נקודות השקט של הסדרה כבר מראות שלא נחסך כסף על הדברים המרשימים, אנחנו יודעים שכשהרעש יתחיל עצמותינו ישקשקו מהתרגשות.
הפרק היה שקט ונוח, נתן לנו זמן להתמקם שוב בתקופה הזאת, תקופה של חודשיים בהם “משחקי הכס” היא הדבר הגדול, החשוב והמדובר ביותר. נקודה. התיישבנו, התמקמנו, וקיבלנו כמה וכמה רמזים לבאות. ואם באתם בשביל לראות דרקונים שורפים ספינות וצבאות ענק מתנגשים, קשה להאמין שתצאו מאוכזבים מעונה זו, העונה הלפני אחרונה של הסדרה.
בפרק הבא
הפרק הבא של העונה יקרא “פרי-סער” (Stormborn), כינוייה של דאינריז שנולדה על דרגונסטון בזמן סופה. לאחר שנים של ציפיה ומתח, שבע הממלכות נאלצות להתמודד עם העובדה הפשוטה שנצר לשוללת טארגאריין חיה ונושמת, ויושבת מרחק קצר מהיבשת עם צי ענק ושלושה דרקונים נושפי אש.
ג’ון צריך את משאבי זכוכית הדרקון עליהם יושבת דאינריז. סרסיי צריכה את ראשה של מלכת הדרקונים. ודאינריז צריכה להראות לנתיניה הפוטנציאלים שהיא אשת מעשים, ושהיא תיקח בכוח את כס הברזל שמגיע לה מלידה בזכות הדם שלה.
כל השחקנים הגדולים בווסטרוז יתחילו לנוע למרכז, כשכל צד מגיע עם שתי אג’נדות לפחות, וכאלה שלא תמיד עובדות ביחד. כרגע נראה שהכל מסודר מדי. צריך לטרוף שוב את הקלפים.