מדוע דיסקטים של Doom 2 נמכרו ב-11,000 ש”ח?

השבוע עלו למכירה ב-eBay חמישה דיסקטים של המשחק Doom 2 משנת 1994. לכאורה, לא מדובר באירוע מרגש, שכן המשחק Doom 2 נחשב נפוץ למדי בקרב האספנים. יתר על כן, מדובר רק בדיסקטים, ללא הקופסה והפריטים הנלווים, כך שמחירם אמור היה להיות בין כמה דולרים לעשרות דולרים. ואף על פי כן – המכירה הפומבית נסגרה בסכום אסטרונומי של 3,150 דולרים, שהם ממש כמעט 11,000 שקלים חדשים. מדוע?

הסיבה העיקרית היא, כנראה, המוכר עצמו: את המכירה העלה לא אחר מאשר יוצר המשחק, ג’ון רומרו. רומרו העלה את הדיסקטים לאיביי, והזכיר, כבדרך אגב, כי הזוכה בדיסקטים רשאי לבקש ממנו לחתום עליהם. כעת, זה היה סיפור אחר לגמרי, והמכירה יצרה גלים בקרב אספני המשחקים ברחבי העולם. אחרי הכל, יש הבדל משמעותי בין גרסה רגילה של המשחק, לבין גרסה שהגיעה מיוצר המשחק עצמו שגם חתם על הדיסקטים. הזוכה במכירה ביקש מרומרו לחתום על כל אחד מהדיסקטים בנפרד, בקשה אותה רומרו מילא בשמחה.

כל דיסקט ב-2,200 ש”ח

“כמובן שהם [הדיסקטים] נמכרו בסכום גבוה יותר ממה שאי פעם ציפיתי. הרבה, הרבה יותר. הקונה [שזכה במכירה] הוא מעריץ כבד של Doom, ואני אוסיף לחבילה עוד כמה דברים עבורו”, אמר רומרו ל-Shack News. לדבריו, הוא ובת זוגתו ברנדה אספו יותר מדי פריטים מהעבר – כעת הגיע הזמן לפנות מקום ולהפטר ממזכרות רבות. בשנים האחרונות תרמו רומרו וברנדה פריטים למוזיאונים, ובכוונתם להמשיך לתרום פריטים נוספים. עם זאת, רומרו העריך כי אספנים יהנו להוסיף פריטים נדירים מהעבר לאוסף שלהם, ועל כן מציע היוצר חלק מהפריטים שלו למכירה מדי פעם.

“שנינו חלק מתעשיית המשחקים כבר יותר מ-35 שנים”, מספר רומרו. “אני שמרתי הכל, וברנדה, כמוני, שמרה הרבה מזכרות. על מנת לסבר את האוזן, כשעברנו לאירלנד, ארכיון המזכרות שלנו מילא קונטיינר שלם. כשהגיע הקונטיינר לשירותי המכס האיריים, הם פשוט לא האמינו לנו – ובצדק – שייתכן שלמישהו יהיו כל כך הרבה חפצי גיימינג מבלי להיות חנות או עסק כלשהו”.

השוואת מפרטים