לחיי השנה הבאה: סוני מכרה 60 מיליון יחידות PS4 מההשקה ועד היום

קונסולות PS4 SLIM ו-PS4 Pro (תמונה: Sony) קונסולות PS4 SLIM ו-PS4 Pro (תמונה: Sony)

סוני סיכמה הבוקר (ו’, 28.4) את השנה הפיסקאלית שלה שכללה כמה הוצאות שליליות לא צפויות אך גם הצלחה ניכרת במכירות קונסולות ה-PS4. בנוסף היא הפתיעה את השוק וסיפקה תחזית מעודדת ביותר לשנה הפיסקאלית הבאה.

ראשית המספרים הכלליים: סוני הכניסה בשנה שעברה 67.8 מיליארד דולר, מעט פחות משנה שעברה אך נתוניה הכספיים עומדים בציפיות השוק. הרווח התפעולי לשנה זו עמד על 2.57 מיליארד דולר. בידי החברה נשאר רווח נקי של כ-660 מיליון דולר, כחצי מהרווח הנקי שהשיגה בשנה שעברה, זאת בעקבות מחיקה גדולה בחטיבת הסרטים.

מובייל וגיימינג

בשנה החולפת הציגה סוני משלוחים של 14.6 מיליון סמארטפונים לעומת 24.9 מיליון בשנה הקודמת. למרות הירידה הגדולה בכמות המכשירים שנשלחו, תהליך של ייעול שכלל הורדת של עלויות, יציאה ממדינות בהן לא היתה רווחית והתמקדות בדגמי עילית בעלי מתח רווחים גבוה, הצליחה סוני לעבור מהפסד של 550 מיליון דולר ב-2015 לרווח של 91 מיליון דולר בשנה האחרונה. בשנה הבאה היא חוזה מכירות של 16.5 מיליון יחידות.

חטיבת הקונסולות עושה חיל בסוני. עד היום מכרה החברה 60 מיליון קונסולות PS4, מתוכן כ-20 מיליון נמכרו בשנת 2016 הפיסקלית (17.7 מיליון בקודמת). קונסולות אלו יצרו לה עלייה של 50% ברווח התפעולי. בשנת 2017 היא צופה מכירה של עוד 18 מיליון יחידות PS4.

הירידה הצפויה בשנה הבאה מסמנת שה-PS4 מתקרב לסוף זמן החיים שלו. לפני חודשיים הוא חגג את היותו 4 שנים בשוק. לשם השוואה, קונסולת ה-PS2 מכרה 71 מיליון יחידות לאחר 4 שנים. אבל בניגוד לדגמים הקודמים, הטכנולוגיה מאפשרת עתה לסוני לשמור על קהל מנויים יציב שמשלם און ליין עבור משחקים. אי אפשר להתעלם מכך שחטיבת הגיימינג היא החטיבה הטובה ביותר של סוני. היא גם מכניסה את החלק הכי גדול וגם המרוויחה הגדולה מבין כל הסגמנטים השונים.

שבבים וסרטים

סוני מציינת שהשנה התאפיינה מביקוש גבוה מאוד לחיישני תמונה, גידול של 15%. אך יחד עם הוצאות גדולות לתיקון המפעל לייצור חיישני תמונה שנפגע בזמנו מרעידת אדמה, הפסידה החטיבה כ-70 מיליון דולר. ללא ארועים מצערים נוספים, בשנה הבאה אמורה החטיבה לעבור לרווח של מיליארד דולר.

חטיבת הסרטים עושה לסוני צרות: בתחילת השנה נאלצה סוני למחוק סכום של 962 מיליון דולר, פעולה שגורמת לשנה להסתיים בהפסד של 723.5 מיליון דולר. גם ללא מחיקה זו היתה סוני רושמת רווח תפעולי דומה לזה של שנה שעברה. חברה פשוט לא הצליחה להוציא מתחת ידיה שובר קופות רציני.

למרות הרבה יחסי ציבור, הרבה מהסרטים היו די בינוניים בקופות: מכסחות השדים, שבעת המופלאים, מסיבת נקניקיות הכניסו סכומים סבירים בלבד. המכניסים הגדולים היו: ‘אנגרי בירדס: הסרט‘ (350 מיליון דולר), ‘הנוסעים‘ ו’רזידנט איוול: פרק הסיום’ (306 מיליון דולר). אף אחד לא התקרב להצלחה של ‘ספקטר‘ (ג’יימס בונד) משנה שעברה שהכניס 881 מיליון דולר ו’הוטל טרסילווניה’ שהכניס 469 מיליון דולר.

ללא הפתעות נוספות

שורת המחץ עבור המשקיעים בדו”ח הזה נעוצה בתחזית לשנה הפיסקאלית הבאה. סוני חוזה שההכנסות יגדלו ל-500 מיליארד יין (4.5 מיליארד דולר), 70% יותר מדו”ח זה. אם התחזית תתברר כנכונה, תהיה זו השנה הטובה ביותר של סוני מזה 20 שנה. המפתח להשגת היעד יהיה שלא לפספס בחטיבת הסרטים יחד עם השיפור הניכר שצפוי בחטיבת השבבים ושמירה על תוצאות יציבות בשאר הפעילויות.

בין הסרטים שיגיעו לקולנוע בשנה הקרובה תחת פיקוחה של סוני ניתן למצוא את בייבי דרייבר (יוני 2017), ספיידרמן: השיבה הביתה (יולי 2017), המגדל האפל (יולי 2017), סרט האמוג’י (אוגוסט 2017), ג’ומנג’י (דצמבר 2017), פיטר הארנב (פברואר 2018) ואחרים. בשנה העוקבת מתכננת סוני סרטים נוספים בהם Slender Man (מאי 2018), בארבי (יוני 2018), הוטל טרנסילבניה 3 (יולי 2018), ונום (אוקטובר 2018), ספיידרמן: השיבה הביתה 2 (יולי 2019) ואחרים.

השוואת מפרטים