שמועה: סמסונג מפתחת ליבה מבוססת ארכיטקטורת RISC-V

שלט של חברת סמסונג, צילום: גאדג'טי צילום: גאדג’טי

שמועה חדשה שעשתה דרכה לרשת גורסת כי יצרנית הסמארטפונים הקוריאנית סמסונג מפתחת ליבה חדשה אשר תבוסס על ארכיטקטורה בקוד פתוח בשם RISC-V. הליבה החדשה תהיה קטנטנה למדי, כמה עשרות אלפי טרנזיסטורים בלבד, ותציע ביצועים נמוכים יחד עם צריכת חשמל מזערית.

הליבה תיועד למוצרים לבישים ומוצרי אינטרנט הדברים (IoT) ותספק את עוצמת העיבוד הדרושה ביעילות חשמלית גבוהה. הליבה תבוסס על ארכיקטורת 32 ביט בשם RISC-V, המופצת ברשיון קוד פתוח.

הבחירה בארכיטקטורה האלטרנטיבית מפתיעה למדי בהתחשב בעובדה שסמסונג עובדת בצורה צמודה עם חברת ARM. החברה הבריטית סיפקה את התכנונים כמעט לכל הליבות במערכות-על-שבב של היצרנית הקוריאנית, מלבד ליבת ה-Mongoose החדשה ב-Exynos 8890 אותה תכננה סמסונג בעצמה (תוך שימוש בארכיטקטורת ARMv8-A מבית ARM ולצד ליבת A53 מבית ARM).

ליבות Cortex-M33 ו-M23 (תמונה: יח"צ ARM)
זוג ליבות חסכוניות מבית ARM

מדוע בחרה סמסונג לזנוח את ARM עבור הליבה החדשה? סביר להניח שהסיבה העיקרית היא כלכלית. ARM מרוויחה ממכירת רשיונות שימוש בארכיטקטורה ובליבות שלה, וכאשר מדובר בליבות מזעריות שמחיר ייצורן אפסי עלות הרישיון עשוייה להיות משמעותית למדי. RISC-V מופצת בקוד פתוח ולא דורשת תשלום על השימוש בה, כך שסמסונג יכולה להפחית עוד יותר את מחיר אספקת הליבה החדשה. בין התומכות העיקריות של RISC-V תמצאו את גוגל, קוואלקום, IBM ו-NVIDIA.

בשלב זה לא ברור מתי תכריז סמסונג על הליבה החדשה. חשוב לזכור כי ארכיטקטורת RISC-V ככל הנראה לעולם לא תגיע למעבדים העוצמתיים המשולבים בסמארטפונים, זאת בשל העליונות הטכנולוגית אשר שמורה עדיין ל-ARM ולסרבול האינסופי שתגרום המרת האפליקציות לתמיכה בארכיטקטורה הפתוחה.

השוואת מפרטים