בחודשים האחרונים השיקה ענקית הציוד ההיקפי לוג’יטק (Logitech) קו חדש של עכברי מחשב שהייחוד המרכזי בהם הוא השקט. לאחר שמבלי למתג זאת בצורה מיוחדת, השיקה החברה מקלדות רבות שאחת מהתכונות שלהם היא השקט (להוציא מקלדות מכאניות, על אף שבביקורת שלנו מצאנו את מקלדת ה-G910 כשקטה ביותר בשוק זה), החברה פונה כעת לעכברים עם סדרת ה-Silent החדשה.
בשנים האחרונות מוצרי ציוד ההיקפי וחומרה מסויימים עוברים מיטוב, לאחר שהגיעו להאטה או עצירה בהתקדמות הטכנולוגית שלהם, כאשר חלק מתהליך המיטוב הנ”ל כולל את הפיכתם לשקטים יותר, כך שניכר ומוצרים שקטים הם קטגוריה מתבקשת לכל דבר כיום. אך עכברים שקטים, האם זה באמת סיפור כזה גדול? כמדומני, ועל פי חברת לוג’יטק עצמה, התשובה היא כן.

את הצורך בשקט, ואת העכברים החדשים הנ”ל מקדמת לוג’יטק כאשר היא מתארת מצבים מוכרים, כגון “האם הרעשים של לחיצות העכבר מטרידות את מנוחתך בעת עבודה? האם אתה מנסה להרדם ללא הצלחה ממשמע קול הקשות העכבר של אישתך העובדת ברקע?”. אך אם נשים דוגמאות היפותטיות בצד, יש פה נקודה מעניינת, שכן אני נזכר בלא מעט פעמים בעברי בהם זכיתי להערות הנוגעות לרעש הלחיצות המרובות של עכבר המחשב שלי.
לשם כך מיועדים זוג העכברים החדשים והראשונים בקטגוריה החדשה שיצרה, ה-Logitech M330 Silent Plus, והדגם התקציבי יותר, ה-Logitech M220 Silent המציעים “מעל ל-90% של הפחתה ברעשים” בעת עבודה. כעת רק נשאלת השאלה – האם עכבר בעל לחיצות שקטות כל כך יכול לספק פידבק ראוי? האם יש כאן פשרה כלשהי בנוחות העבודה עם העכבר? לקחנו את הדגם הבכיר, ה-M330 Silent Plus לביקורת בשביל לבדוק אותו לעומק.

מבט מקרוב
אין כל טעם בלתאר את האריזה של עכבר ה-Logitech M330, שכן הוא מגיע באריזה הטיפוסית מבית לוג’יטק עבור כל העכברים שלה. גם הבאנדל הוא סטנדרטי למדי, ומכיל את העכבר עצמו, משדר העכבר (היושב בתא הסוללה) וניירת האחריות (המצהירה על שנתיים אחריות) יחד עם הדגמה קצרה עבור אופן תחילת השימוש בעכבר, עם קישור לדף התמיכה במוצר באתר החברה.
העכבר עושה שימוש בסוללת AAA (כלולה) מבית GP בעלת מתח של 1.5 וולט. הסוללה אינה נטענת, אך זה הזמן לציין שחיי הסוללה המוצהרים עבור דגם זה הם כשנתיים, פרק זמן בהחלט מכובד, על כן לא נתעסק בנושא הסוללה בביקורת זו מסיבות ברורות.

עבור אחיזה ראשונה, עכבר ה-M330 הרגיש עבורי נעים ואיכותי למדי, אם כי מעט קטן. הוא עשוי מפלסטיק רגיל בחלקו העליון, אך בצדדים הוא מצופה גומי מחוספס שבהחלט עושה עימו חסד גדול. מתחתיו מבנה סטנדרטי למדי של זוג רפידות ותא עבור הסוללה (והמשדר, בעת הצורך). מימדי העכבר מעט מוגבלים, ועבור כפות ידיים גדולות הוא לא לחלוטין נוח – במיוחד עבור אלו שהתרגלו קודם לכן לעכברים גדולים יותר. כמו כן, הוא אינו מתאים לשמאליים כמו עכברים רבים – חיסרון שיש לציין.
בהתעלם בשלב זה מסוגיית השקט, לחצני העכבר אף הם סטנדרטיים, לרבות הגלילה – העשויה בצורה “מרובעת” בדומה לעכברים היקרים יותר של החברה, אך בדומה לרובם היא אינה כוללת את הפונקציה של “משיכה” ימינה או שמאלה, ואינה ניתנת לגלילה רציפה. חוץ מאלו, לא כולל העכבר לחצנים נוספים, משהו שלדעתי האישית מעט מעיב על חווית השימוש, שכן עכברים רבים היום מגיעים עם לפחות לחצן אחד בצד.

עבור עכבר מחשב, רווחת הדעה שאחיזה ראשונה מספיקה על מנת להעריך האם עכבר מסויים הוא נוח עבור אדם מסויים או לא. זה אולי נכון בעת הקניה, אך על מנת לבחון עכבר במלואו אני סבור שיש לעבוד איתו כמה שעות בכדי לקבל את כל התמונה.
M330 Silent Plus – עכשיו דממה
עכבר ה-M330 זוכה לשמו ביושר, והוא בהחלט העכבר הכי שקט שיצא לי לעבוד איתו אי פעם, וניכר שהוא תוכנן היטב לכך ברמת הלחצנים. הסאונד המתקבל בעת השימוש בלחצני העכבר, גם במהירות גבוהה מאוד, הוא לחלוטין חרישי. הרפלקס פונה מידית לעכבר “הרגיל” לידו, ה-Logitech MX Master, על מנת להשוות את רמת הרעש, ובהחלט מדובר בהבדל של שמים וארץ ולא פחות מכך.
באשר לנוחות השימוש בלחצנים השקטים הללו – ניכר שאין כאן כל פשרה. על אף הסאונד האילם, הלחצנים מספקים פידבק מלא בעת הקשה עליהם – אמנם לא כשל עכבר רגיל, אך בצורת מספקת למדי שאינה גורעת בכלל מחווית השימוש – האצבעות בהחלט יכולות לחוש בלחיצת העכבר כאשר היא מתבצעת.

עבור שימוש בעכבר, יש להוריד את התוכנה הצמודה של חברת לוג’יטק, ה-Logitech Options, עבור ה-M330 ושאר העכברים שלה (חוץ מעכברי הגיימינג, להם תוכנת ה-Logitech Gaming Software). במחשבי תוכנה זו כבר הייתה מותקנת בשל שימוש בעכבר השני מבית החברה, על כן כל מה שהיה עלי לעשות במקום להוריד את התוכנה הוא לפנות בתוכנה לאשף ההוספה של התקן חדש. ניכר שהעכבר חייב את התוכנה הנ”ל מותקנת על מנת להתחיל לעבוד – מידע חשוב שעמום מאוד לדעתי עבור המשתמש – מן הראוי היה להדגיש זאת בחוברת ההוראות יחד עם הלינק המצורף.
לאחר שסוגיה זו יושבה, ה-M330 פעל כראוי. למעשה, הרבה יותר מזה: לאחר הרגל עבודה עם עכברים יקרים ומקצועיים בהרבה, ולא רק מבית לוג’יטק, ניכר כבר בהתחלה שהחיישן של עכבר זה מדוייק מאוד ומזכיר את הרמה לה אני רגיל – אין “גלישות” מיותרות או זחילות בדרכים האופיניות ומוכרות לי מעכברים אחרים -העכבר מגיב מצויין עד הנקודה האחרונה, סוגיה עליה יקום ויפול דבר כאשר מדובר בעכבר מחשב.

לעומת זאת, מהירות התזוזה הרגישה עבורי נמוכה מדי, על כן ניגשתי לתוכנת ה-Logitech Options, המאפשרת לשנות את מהירות התזוזה ברמת החיישן עצמו, ולא כקיצור דרך להרמת המהירות בצורה מלאכותית דרך הגדרות מערכת ההפעלה. הדבר התחבב עלי מאוד, מכיוון שדבר זה מעיד על חיישן בעל DPI מקסימלי גבוה למדי בקטגוריה. המהירות המוצהרת הינה 1000+ DPI. מהירות החיישן המקסימלית הינה גבוהה מאוד, גבוהה מספיק אפילו עבור משחקים.
תוכנת ה-Logitech Options מאוד מוסיפה לחווית השימוש בעכבר ה-M330 של Logitech על אף שהחברה כופה אותה על משתמשיו. חוץ מהיכולת לשלוט במהירות החיישן, ניתן להצמיד ללחצן הגלילה פונקציה מיוחדת בעת לחיצה עליו, ומגוון האפשרויות עצום ודי מכסה כל פונקציה, לרבות Keystroke.
לאחר שעכבר ה-M330 Silent Plus הפגין ביצועי חיישן יוצאי דופן, הן ברמת הדיוק והן ברמת המהירות, הייתי סקרן מאוד לדעת כיצד הוא מתפקד במשחקים. התוצאה הייתה נהדרת – דיוק החיישן אפשר לי לערוך כמה סשנים מוצלחים במשחקי FPS מבלי להרגיש מוגבל מצד העכבר.
דווקא ההפך הוא הנכון: דיוק החיישן הפך אותי לסנייפר מוצלח מרחוק ולשולף מהיר ומדוייק בשדה הקרב, כמעט כמו עם עכבר הגיימינג שלי. החיסרון נובע דווקא ממידותיו של העכבר, שוב – הוא מרגיש קטן וקל מדי, ושלא כמו בעבודה רגילה בה תכונה זו נסלחת-משהו, במשחקים, על אף הביצועים יוצאי הדופן, זה הרגיש לא נוח לכף היד שלי.
לסיכום
שקט. זה מה שהציעו לנו, זה מה שביקשנו, וזה גם מה שקיבלנו עם עכבר ה-Logitech M330 Silent Plus. שימוש בעכבר לזמן ממושך ובאופן מעמיק העלים את כל הספקות שהיו לי לפני הביקורת הנ”ל ומצאתי אותו כשקט מאוד, מספק פידבק נהדר וה-M330 אף הצליח הפתיע אותי לחלוטין עם חיישן שלא רק מגיב מצויין לכל תזוזה, אלא גם מסוגל להגיע למהירויות לא מלאכותיות של עכבר גיימינג.
לא מדובר בגימיק כלל וכלל. למעשה, מדובר במוצר מאוד מוצלח. זהו עכבר ביתי רב שימושי בעל ביצועים למופת, ולאחר ההתנסות שלי איתו הוא נמצא “כשיר” לכל משימה, כאשר הוא בנוי ומתוכנן עד הפרט האחרון לעילא.
הבעיה היחידה היא שאת כל הטוב הזה הוא יוכל להעניק רק למי שהוא מתאים לו, שזה לא כולל בעלי כפות ידיים גדולות, שמאליים, וגיימרים – שכן על אף הביצועים הנהדרים שלו בגיימינג, דבר שאין לקחת כמובן מאליו, הוא עדיין קטן וקל מימדים ולא כולל מקשים רבים. עבור מי שעכבר זה יתאים לו, ועבור השוק הביתי – עכבר זה הוא לא פחות ממצויין. מומלץ בחום.

ה-Logitech M330 Silent Plus זמין במחיר של 30 דולר, והחל מתחילת חודש דצמבר יהיה זמין בארץ במחיר מומלץ לצרכן של 180 שקלים.
אהבנו
- עכבר שקט לחלוטין
- איכות גימור נעימה לשימוש
- ביצועי חיישן נהדרים
- מתאים גם למשחקים
לא אהבנו
- קטן מימדים וקל מדי
- לא מתאים לשמאליים
- עובד אך ורק עם תוכנה תואמת


