מניית טוויטר זינקה יותר מ-30% בשבועיים האחרונים בגלל הערכות שאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות תהיה מוכנה לקנות אותה. אבל רשימת הרוכשות הפוטנציאליות, שהיתה קצרה מלכתחילה, התקצרה עוד יותר ביממה האחרונה ומניית טוויטר מאבדת כ-18% מערכה עם פתיחת המסחר בבורסה בניו-יורק.

המועמדת המובילה בקרב השמועות היתה גוגל, תחת הערכה שזו תרצה להוציא מטוויטר “מידע חברתי” כמו מתחרתה פייסבוק. השמועות קיבלו תוקף כשדווח שגוגל שכרה חברת יעוץ פיננסי על מנת שתוכל להעריך את שוויה של טוויטר ולבדוק האם התנאים לרכישה זו נוחים. כנראה שהבדיקה לא חזרה עם מסקנות טובות במיוחד כי אתמול דווח שגוגל לא מתכוונת להגיש הצעת מחיר. יתכן שתג המחיר של טוויטר פשוט היה גבוה מדי.
שווי השוק של טוויטר עמד אתמול על 17.5 מיליארד דולר. בדרך כלל חברה משלמת פרמיה נאה (לא בהכרח) על רכישת חברה אחרת, מה שיכול להעמיד את סכום הרכישה לפחות על 20 מיליארד דולר.
טוויטר הפסידה ברבעון האחרון 100 מיליון דולר (בנטרול התאמות שונות שמעבירות אותה לרווח), הורידה תחזיות להמשך השנה וגם הודיעה שפחות מפרסמים באים לשים את הכסף בפלטפורמה שלה. פלא שגוגל מהססת לשלם עבורה 17.5 מיליארד דולר או יותר?
הבאות ברשימה
המועמדת השנייה הרצינית אחרי גוגל היא דיסני. תאגיד בידור ענק בשווי של 150 מיליארד דולר שיכול להשתמש בטוויטר כמנוף לתוכן שלו. ג’ק דורסי, מייסד טוויטר, יושב בדירקטוריון של דיסני, הוא ומנכ”ל דיסני נחשבים חברים.
אבל חברות לחוד ועסקים לחוד. דיסני רכשה את פיקסאר, מארוול ולוקאספילם שהתאימו לה כמו כפפה ליד תמורת 15 מיליארד דולר סה”כ. למה לדיסני לשלם לפחות 17.5 מיליארד דולר עבור חברה שלא ברור כמה היא יכולה לפתור את הבעיות של דיסני בתוכן ולא ברור כמה דיסני יכולה לפתור את בעיות היסוד של טוויטר. אתמול, זמן לא רב אחרי הדיווח שגוגל נסוגה מהרעיון, דווח שגם דיסני מורידה את האופציה מהשולחן.
הבאה ברשימה היא סיילספורס (Salesforce) – מובילה בשירותי ענן עסקי. היא נכנסה לרשימה למרות שמעולם לא באמת הראתה התעניינות בטוויטר. בשוק העריכו שלאחר שפיספסה את רכישתה של לינקדאין על-ידי מיקרוסופט, סיילספורס תרצה את טוויטר כדי להוציא מהרשת החברתית מודיעין עסקי למאגרי המידע שלה.
אלא שכאמור, מנכ”ל החברה, מארק בניוף לא מראה התעניינות יתרה. במפגש אנליסטים אתמול הוא רק הסכים לומר להם שהוא מאחל כל טוב לג’ק דורסי וקרא לטוויטר “יהלום לא מלוטש” (אולי סימן לכך שבדק את טוויטר). מנגד, הוא גם לא מכחיש מפורשות. יש שיסיקו מכך שהוא מנהל כרגע מו”מ עם טוויטר מתחת לאפינו. נראה שהמשקיעים של סיילספורס כבר החליטו בשבילו: מניית החברה (CRM) נחבטה לאחרונה בכל פעם שדווח עליה כרוכשת פוטנציאלית.
טוויטר רומזת?
בהתחלה בכלל לא היו בטוחים בשוק שמנהלי טוויטר בכלל רוצים למכור את החברה, עכשיו כבר מספרים שיש להם דד-ליין. בטוויטר רוצים להגיע להסכם עם רוכשת לפני פרסום דו”חות לרבעון השלישי בעוד שלושה שבועות (27 באוקטובר). האם הלחץ לפרסם לפני הדו”ח מרמז על מה שיהיה בו?
הנהלת החברה רוצה למכור, משקיעים מוקדמים רוצים למכור. נראה שלאף אחד כבר אין כח לסוס המדשדש הזה. מערכת הבחירות בארה”ב מוכיחה כמה חשובה הפלטפורמה החברתית הזו ומה ערך המידע שטמון בה, אבל יתכן שבתג המחיר הנוכחי היא פשוט יקרה מדי לכולם.