לאחר שהתעקשה וניסתה לחדש כמה פעמים בזירת הסמארטפונים, הבטיח מנכ”ל בלקברי בתחילת השנה שאם חטיבת הטלפונים לא תצליח לייצר רווח עד חודש ספטמבר, הוא פשוט יוותר. חודש ספטמבר הגיע, והוא מקיים.
בדו”ח הרבעוני (פיסקאלי שני) שלה שפורסם אתמול (ד’, 28.9) הודיעה החברה כי היא מפסיקה את ייצור הסמארטפונים, והפעם לתמיד. “החברה מתכוונת לסיים כל פיתוח פנימי של חומרה [בחטיבת הסמארטפונים] ותוציא למיקור חוץ את הפעילות הזו“, כתבה החברה בדו”ח. יש לשים לב ש”מיקור חוץ” משמעו שיתכן שנראה עוד טלפונים של בלקברי, רק שהם לא יצאו ממפעל הבית של בלקברי.
ברבעון האחרון הפסידה בלקברי מחטיבה זו 8 מיליון דולר כאשר הכנסות חטיבת המובייל הסתכמו ב-105 מיליון דולר. שאר הפעילויות דווקא עבדו לא רע: ההכנסות הכלליות עמדו על 334 מיליון דולר, הכנסות חטיבת התוכנה והשירותים קפצו ב-111% והתוצאות בשורה התחתונה היו טובות מהצפי. נראה שרק ייצור הטלפונים מעיק על הפעילות הרגילה של החברה (אם לא מתחשבים בהוצאות תפעוליות נוספות די גדולות). היא מכרה רק 800 אלף סמארטפונים בכל הרבעון.
המותג עדיין קיים
באותו דו”ח בלקברי גם נתנה דוגמה לאותו “מיקור חוץ”: בלקברי העניקה רישיון לחברה אינדונזית לייצר סמארטפון תחת המותג שלה (והיכולות שלה) שימכר באיזור המזרח הרחוק. בלקברי מתכוונת לתמוך חזק בחטיבת התוכנה והשירותים. מכון מחקר השוק גארטנר מתאר אותה כמובילה בסגמנט שירותי האבטחה-עילית במובייל. החברה עצמה צופה צמיחה של 30% בשנה לחטיבה זו.
המנכ”ל אמר בשיחת משקיעים, “אני חשוב שהשוק אמר את דברו, ואני רק מקשיב. אנחנו חייבים להתפתח בהתאם ליתרונות שלנו“. אולי קצת מאוחר, אבל התוכנית של המנכ”ל עובדת יפה בינתיים והפסקת ייצור הסמארטפונים היא רק שלב נוסף בהתפתחותה.