כ-9 שנים חלפו מאז שעבר שוק הסלולר מהפך בעקבות ההכרזה על מכשיר האייפון מקורי בשנת 2007 ולכל אורך השנים קצב צמיחתו הדהים את העולם כולו פעם אחר פעם. ואילו כעת, מפרסמת חברת המחקר הבינלאומית IDC את נתוני סקר השוק שערכה עבור הרבעון השני של 2016 המעידים כי ייתכן ששוק הסמארטפונים הגיע למישור. זאת כאשר נשלחו במהלך הרבעון ברחבי העולם 343.3 מיליון סמארטפונים, עליה של 0.3% בלבד בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.
תמונת השוק אינה מגיעה “כרעם ביום בהיר“, שכן גם במהלך הרבעון הקודם צפינו בתמונה זהה למדי, אז גדלו מכירות הסמארטפונים ב-0.2% בלבד בהשוואה לאותו הרבעון בשנה שעברה. עם זאת, העקביות בין הדו”חות מציגה מצב בו ההאטה בצמיחת השוק ממשיכה והאופציה שזה יגיע למצב בו הוא אינו גדל כלל או אולי אף קטן (משנה לשנה), קיימת – אלא אם יבצעו היצרניות שינויי אסטרטגיה על מנת להסתגל ולהתמודד כראוי עם השינויים בשוק, כמו פנייה לשווקים מתפתחים חדשים.
צמרת השוק עומדת איתנה
בראש טבלת משלוחי הסמארטפונים ברבעון השני של 2016, על פי הערכותיה של IDC, ניצבת ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית, סמסונג, שמצליחה לשמור על המקום הראשון ברשימה כבר לא מעט זמן. החברה שלחה ממפעליה במהלך הרבעון 77 מיליון סמארטפונים, המהווים גידול של 5.5% משנה לשנה ומספקים לה נתח שוק של 22.4%. מיד אחריה מתייצבת במקום השני אפל האמריקאית, שמכרה 40.4 מיליון אייפונים – ירידה של 15% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שחלפה, אז עמד הנתון של 47.5 מיליון. אלו, אגב, מקנים לה נתח שוק על סך 11.8% בלבד.

הירידה במשלוחי הסמארטפונים של אפל אמנם אינה מפתיעה לאור הזהרותיו בעניין זה של מנכ”ל החברה, טים קוק, ברבעונים קודמים, אך מגיעה ברבעון שבראשיתו השיקה החברה מכשיר אייפון חדש, iPhone SE. זה, לטענת IDC, סייע לחברה במכירות האייפונים בשווקים מתפתחים, אך לא הצליח להציל אותה מן הנפילה בסך המכירות. למעשה, אפל היא היצרנית היחידה ברשימת “5 הגדולות” של עולם הסמארטפונים שהציגה ירידה בכמות המכירות.
לאחר הענקית מקופרטינו ממוקמת במקום השלישי שבטבלה וואווי (Huawei) הסינית, שהגדילה את כמות משלוחי הסמארטפונים ב-8.6%, עד לכדי 32.1 מיליון, כאשר נתח השוק שלה עומד על 9.4%. את גידול זה מצליחה היצרנית להרוויח, בין היתר, באמצעות השקתה של סדרת הדגל Huaewei P9, וכן דרך השקתן של מגוון סדרות מכשירים לשוק הנמוך, הבינוני והגבוה תחת מותג Honor הפופולרי.
הסיניות ממשיכות בחגיגה
אף שבצמרת הטבלה חוגגות ענקיות המובייל הבינלאומיות אפל וסמסונג, את 2 המקומות האחרונים ברשימה ממלאות צמד היצרניות הסיניות אופו (OPPO) ו-Vivo, שממוקמות במקום הרביעי והחמישי, בהתאמה. אלו, כפי שאתם ודאי זוכרים, הופיעו ברשימה בפעם הראשונה כבר ברבעון הקודם, וממשיכות לעשות חיל גם ברבעון השני של שנה זו.
על פי סקר IDC זכתה OPPO להכפיל פי כ-2.35 את משלוחי הסמארטפונים שלה משנה לשנה, ואלו עומדים כעת על 22.6 מיליון בהשוואה ל-9.6 מיליון, מה שמקנה לה נתח שוק על סך 6.6%. Vivo, שממוקמת במקום ה-5 ברשימה, שלחה במהלך הרבעון השני של השנה 16.4 מיליון סמארטפונים, מה שמאפשר לה לאחוז ב-4.8% מהשוק, זאת בהשוואה לנתח של 2.7% באותו רבעון אשתקד.
את הצלחתן של צמד היצרניות הסיניות לאחוז במקומן ברשימה ניתן לזקוף לזכות משלוחי הסמארטפונים של השתיים בסין, שם, מוסרים ב-IDC, מתרכזים מרבית משלוחיהן. סין הינה מעצמת טכנולוגיה שמהווה לאחד מן השווקים החזקים ביותר בעולם הסמארטפונים המודרני, מה שמאפשר ליצרניות שונות להתברג ברשימת יצרניות הסמארטפונים הגדולות בעולם גם אם אינן משווקות את מוצריהן מחוץ למעצמה האדומה.