חברת AMD השיקה לאחרונה את כרטיס המסך Radeon RX 480 וזמן קצר לאחר מכן החלו להגיע לרשת דיווחים אודות אפשרות להכפלת נפח הזיכרון בדגם הבסיסי יותר של הכרטיס ללא צורך ברכישה של הדגם היקר.
הותיקים שבינינו ודאי זוכרים פרשיות עבר הנוגעות לכרטיסי המסך של AMD: כאשר הושקו זוג כרטיסים החולקים שבב זהה לחלוטין אך עם מספר הגבלות מצד הכרטיס המוגבל יותר, ה-BIOS בו עושה שימוש הכרטיס היה זה שלמעשה הגביל אותו מזה המתהדר במספרים הגבוהים יותר, ובמחיר הגבוה ביותר.
באמצעות שיטה זו, משתמשים עדכנו את כרטיסי המסך המוגבלים יותר (בעגה המקצועית “פלאש”) עם ה-BIOS אשר עושה בו שימוש הכרטיס המתקדם יותר, וכך קיבלו את מלוא הפוטנציאל של כרטיס המסך הלכאורה מוגבל שברשותם, ללא כל תוספת של כסף מצידם. הדוגמה הקלאסית ביותר מהעבר הוא כרטיס ה-Radeon HD 6950, שבאמצעות העתקת BIOS פשוטה הפך לברבור בדמות דגם הדגל, ה-HD 6970 שעלה בשעתו מעל ל-100 דולר יותר.

כעת, שוב חוזר הניגון, כאשר עבור כרטיס ה-Radeon RX 480 הושקו 2 דגמים: אחד עושה שימוש בנפח זיכרון מקסימלי של 4 גיגה-בייט, ואילו השני ב-8 גיגה-בייט. כעת מסתבר שעל ידי העתקת ה-BIOS שבו עושה שימוש ה-RX 480 בנפח 8 גיגה-בייט אל כרטיס המאפשר 4 גיגה-בייט בלבד, ניתן לפתוח 4 גיגה-בייט נוספים – משמע שגם הפעם חברת AMD משתמשת באמצעי קושחה על מנת להחל הגבלות מסויימות על כרטיסי מסך, וזאת ביודעין. האם מדובר בטריק שיווקי או אפילו סימן לבאות?
כמו כן, חשוב לסייג מעט ולומר שלא כל המשתמשים הצליחו להפוך את כרטיס ה-RX 480 בנפח 4 גיגה-בייט שברשותם לאחד עם 8 גיגה-בייט – ניכר שרק חלק מכרטיסי המסך הללו בעלי אפשרות זו.