דרמה בטסלה: אילון מאסק רוצה לקנות את SolarCity, מתבקש או מוקש?

היזם הבלתי נלאה, אילון מאסק, הפיל ביום שלישי “פצצה” על המשקיעים שמאמינים בו. מאסק הצהיר על רצונו שחברת טסלה תרכוש את חברת SolarCity, האחות למחצה שמתקינה פאנלים סולאריים על גגות ושהוקמה על ידי בני דודים של אילון מאסק. לטענתו של מאסק מדובר על מיזוג “מתבקש”. החזון שלו הוא חברת סופרמרקט לאנרגיה נקייה. דמיינו לכם נהג במכונית טסלה חשמלית חוזר מעבודתו לבית שמקבל אנרגיה מהפאנל הסולארי שעל הגג, ממש חלום לחובבי איכות הסביבה.

על פי ההצעה הרישמית, טסלה תעניק למשקיעים של סולארסיטי 12.2-13.1 מניות טסלה עבור כל 100 מניות סולראסיטי. הצעה שמשקפת ערך של 26.5-28.5 דולר למניה סולרסיטי, 35% מעל מחיר הסגירה של יום שלישי. שווי העיסקה לפי חישוב זה מגיע ל-2.86 מיליארד דולר (או 5.7 מיליארד דולר כולל חוב).

ההצעה נחשבת נדיבה מאוד: היא משקפת מכפיל רווח של 12.6 לעומת ממוצע מכפילים של 5.7 בעיסקאות רכישה של חברות אנרגיה נקייה בשנים האחרונות. אמנם המניה איבדה כמעט 60 בחצי השנה האחרונה והמחיר המוצע אפילו לא מתקרב לגבהים של שנת 2014, אבל המשקיעים שקנו מאז ההנפקה יכולים להיות יחסית מרוצים.

קצת מחשיד

המשקיעים של טסלה, פרוייקט המכוניות החשמליות שקורם לו עור וגידים ברחבי ארה”ב, לא מרוצים כלל. עבורם זה נראה שמאסק רוקח תוכנית חילוץ לסולארסיטי, בה יש לו אחזקה ניכרת. סולארסיטי היא חברה שמפסידה המון כסף מדי רבעון, פספסה את יעדי ההתקנות בשני הרבעונים האחרונים ובעלת חוב גבוה מאוד של כ-3.25 מיליארד דולר (פי 13 ב-3 השנים האחרנות).

המודל של סולארסיטי גורם לחוב הגבוה: היא למעשה מלווה לצרכנים את הכסף להתקין פאנלים סולריים על גג הבית/עסק, ומקבלת בתמורה החזר חודשי לאורך שנים. כלומר, תזרים המזומנים שלה יציב, אך רמת החוב שלה כרגע עולה בהדרגה. משקיעי טסלה לא מעוניינים בחוב הזה, זה לא האינטרס שלהם. בתגובה מניית טסלה נפלה מייד לאחר פרסום ההצעה ב-14% וסגרה אתמול את יום המסחר בירידה מתונה יותר של 10.5%.

מקור: Finviz.com
מקור: Finviz.com

בעקבות משבר האמון עם המשקיעים נאלץ מאסק לכנס מסיבת עיתונאים שנייה (בנוסף להכרזה הראשונית) כדי להסביר את עמדתו. לטענתו, ענין החוב אינו מהותי כי חצי מהחוב של סולארסיטי מגובה בהחזרים התקופתיים ובפאנלים עצמם. החצי השני יכול להסתדר בעזרת תזרים המזומנים הקיים.

יהיה קשה לשכנע את משקיעי טסלה. הרי לטסלה בעצמה יש את הקשיים שלה. עיקר כוחה הוא בהצלחת המודל 3 שאמור לצאת רק בסוף שנה הבאה ומאסק עדיין מנסה להתגבר על הגדלת כושר הייצור כדי לענות על הביקוש העצום.

גם אנליסטים לא מתלהבים מהאיחוד הגדול. לדעתם “אפשרויות הסינרגיה מוגבלות מדי” ומתארים את העיסקה כחילוץ ו”הסחת דעת” לאתגרים של טסלה. אמנם כל רעיון המודל העיסקי של סולארסיטי הגיע ממאסק ומיושם על ידי בני דודיו, אבל מאסק עדיין מייעץ לחברה ומחלק את זמנו בין כל השלוש.

אי אפשר להתעלם גם מכך שמאסק יהנה אישית מה”חילוץ”. הוא מחזיק ב-22.5% ממניות סולארסיטי כך שאם המיזוג יצא לדרך הוא יהנה מרווח אישי של 587-632 מיליון דולר (במניות טסלה). שני בני הדודים שהקימו את החברה מחזיקים קצת מעל 2% כל אחד, הם יקבלו מניות טסלה בשווי של כ-65 מיליון דולר כל אחד. בגלל הקירבה האישית שלו לנושא (עסקת בעלי עניין) ימנע מאסק מהצבעה בדירקטוריון בעת אישור המיזוג.

השוואת מפרטים