בלנובו מודים: האינטגרציה עם חטיבת המכשירים של מוטורולה נכשלה

לנובו ומוטורולה מקור: Kārlis Dambrāns / flickr.com

שנתיים וחצי עברו מאז רכשה חברת לנובו הסינית את חטיבת המכשירים של מוטורולה בניסיון לבצר עמדה בעולם הסלולר. עתה, מודה החברה כי הניסיון הזה שעלה לה בזמנו 2.9 מיליארד דולר, נכשל.

בדו”ח האחרון שפרסמה לנובו בשבוע שעבר דיווחה החברה על מכירות של 10.9 מיליון סמארטפונים ברבעון הראשון ו-66.1 מיליון בשנה האחרונה. עם מכירות אלו היא יצאה ברבעון הראשון מרשימת 5 היצרניות הגדולות (לפי IDC). מיד לאחר דיווח הנתונים כתבה כך: “התוצאות מראות שהאינטגרציה [עם מוטורולה] לא עמדה בציפיות. במיוחד [מוכיחות זאת] המכירות בסין שנפלו ב-85%“.

ההכנסות הכלליות של לנובו ברבעון הראשון עמדו על 9.1 מיליארד דולר, ירידה של 19% לעומת הרבעון המקביל והרווח הנקי הסתכם ב-180 מיליון דולר, זינוק של 80% לעומת השנה שעברה. עיסקת רכישת מוטורולה אמנם התבצעה לפני שנתיים וחצי אך הנזקים שלה ניכרים עד היום. רק בשנה האחרונה רשמה לנובו מחיקות ערך בסך 330 מיליון דולר בגין אותה עסקה. אולי כשכנוע עצמי או נחמה, הוסיפה לנובו ש”למדנו המון מרכישה זו…על ארגונים, מנהיגות וגישה“.

נזכיר שתחילה מכרה מוטורולה את חטיבת המובייל (יחד עם תיק הפטנטים הנאה) לגוגל עבור 12.5 מיליארד דולר בסוף 2011. לאחר כשנתיים נוספות עברה השליטה בה ללנובו עבור 2.9 מיליארד דולר, ללא תיק הפטנטים. כנראה שגוגל הבינה מהר מאוד שיהיה קשה להוציא מחטיבת המכשירים שליטה בשוק. לפחות היא השאירה בידה את תיק הפטנטים, יש שיאמרו שגם המחיר שלו (12.5-2.9=9.6 מיליארד דולר) היה מופרז.

האם היה לזה סיכוי מלכתחילה?

קשה שלא לראות דימיון מסוים לעיסקת מיקרוסופט-נוקיה שתוצאותיה העגומות נחשפו בשבוע שעבר. מיקרוסופט רכשה את חטיבת המובייל של נוקיה לפני כ-3 שנים תמורת 7.18 מיליארד דולר. לאחר זמן קצר החלה לרשום מחיקות גדולות לא רק עבור הערך (שזה דבר די רגיל בעסקאות מהסוג הזה) אלא גם לרשום הוצאות עצומות על פיטורי עובדים, ניוד מרכזי תפעול, אינטגרציה בין מערכות.

למרות כל המאמצים שהושקעו מצד מיקרוסופט, היא הודיעה בשבוע שעבר סיום מוחלט וסופי של פעילות הסמארטפונים הקמעונאית. היא גם תמחוק עוד 950 מיליון דולר (בנוסף ל-8.4 מיליארד דולר עד עתה) עבור החטיבה שרכשה מנוקיה ותפטר עוד 1,850 עובדים שקשורים למובייל.

מחקרים שונים מעלים שלפחות 50% מעסקאות המיזוגים ורכישות (M&A) נכשלות. מחקר שבוצע בהארוורד אף טוען ש-70%-90% מתוכן נכשלות. יש כמה סיבות מרכזיות לכך: מנהלים רבים נכשלים בהערכת השווי של העסק הנרכש. לחץ מצד חברי דירקטוריון ובעלי מניות תורם להחלטה לרכוש עסק גרוע במחיר גבוה.

ארגונים רבים לא מעריכים נכון את המשאבים שצריך להקדיש לאינטגרציה: חברות שונות עובדות לפי חזון שונה, עובדות על מערכות שונות (אינטגרציה טכנולוגית יכולה לעלות הון תועפות) ולפעמים שוכחות את עלויות כח האדם (מיקרוסופט כאמור פיטרה את רוב כח האדם שלה בנוקיה לשעבר).

בשנים האחרונות מתרבות עיסקאות המיזוגים בין חברות טכנולוגיה ובכלל. לנובו כנראה לא תהיה האחרונה שתודה בכישלון (רבות מהחברות לא מודות כלל בקבלת החלטות גרועות). ככל שגם בועת הסטארטאפים מעניקה שווי של  מיליוני ומיליארדי דולרים לעסקים חסרי הכנסות ורווח, צריך רק לשאול מי תהיה הבאה שתודה שקנתה חתול בשק.

 

השוואת מפרטים