פחות מחשבים, פחות עובדים: אינטל תפטר 11% מכח האדם בחברה

מעבד Intel Skylake (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג'טי) מעבד Intel Skylake (צילום: רונן מנדזיצקי, גאדג’טי)

מצבה הקשה של תעשיית ה-PC ידוע לכל. המכירות צונחות בעקביות כבר חמש שנים ברציפות ויצרניות השבבים הן הראשונות להיפגע. אינטל, החברה הבכירה בתחום, עדכנה בדו”ח הרבעוני שפורסם אמש על תוכנית לפטר 11% מכוח האדם של החברה, שהם 12 אלף עובדים.

אפשר להניח שפיטורים בהיקף כל כך גדול יפגעו גם בעובדים שמוצבים במחלקות המו”פ והייצור בישראל. אינטל ישראל מעסיקה כ-10,000 עובדים ב-5 מתקנים עיקריים ברחבי הארץ. בהתחשב בחלק המשמעותי שלה ביצוא מישראל, פיטורים נרחבים יהוו מכה להיי-טק ולמשק הישראלי. אינטל ישראל מסרה בתגובה כי הם לומדים את התוכנית החדשה שנחתה מהמטה המרכזי ובכל מקרה “אינטל תעמוד במחויבויות שלה לממשלת ישראל“, רמז להסכמי ההשקעה שקיבלה מהמדינה תמורת יעדי פיתוח מקומי.

לשון התגובה המלאה של אינטל ישראל:

זהו מהלך גלובאלי ואנחנו לומדים את השפעותיו על הפעילות בישראל. דבר אחד בטוח: אינטל תעמוד במחויבויות שלה לממשלת ישראל.

זו תוכנית ההתיעלות הכואבת ביותר של אינטל מזה עשור. לצעד כזה דרסטי לא ציפו בשוק והוא רק משקף את מצבה הקשה של התעשייה. כל ההשקעות בטכנולוגיות אחרות כמו האינטרנט של הדברים (IoT) ומאגרי מידע מצליחים לצמוח יפה, אך עדיין לא מצליחים לכסות על הירידה ב-PC. תוכנית ההתיעלות תשים דגש על חיזוק מחלקות הטכנולוגיות החדשות כדי לעודד צמיחה עתידית בהם.

למרות התדרדרות ענף ה-PC אינטל דווקא הגדילה את מצבת העובדים שלה בשליש מאז 2009 וקרובה לרמת שיא במספר העובדים (כ-107 אלף), לכן ייתכן שאין צורך להיות כל כך מופתעים מצעד זה. אינטל תחסוך 750 מיליון דולר רק השנה מהקיצוץ ועוד 1.4 מיליארד דולר כל שנה עד אמצע 2017, כך לפי מכתבו של המנכ”ל בריאן קרזניץ’. בנוסף, תמחוק אינטל 1.2 מיליארד דולר כדי ליישם את תוכנית ההתייעלות והשינוי המבני.

דו”ח מאכזב

ברבעון הראשון הכניסה אינטל 13.7 מיליארד דולר (קצת מתחת לציפיות) והרויחה 2.06 מיליארד דולר שהם 42 סנט למניה, טוב יותר מהתחזיות ל-37 סנט בלבד. עם זאת, אינטל עדכנה שברבעון השני (הנוכחי) החברה תכניס 13.5 מיליארד דולר בזמן שאנליסטים קיוו שההכנסות יגדלו ל-14.2 מיליארד דולר, פספוס רציני.

משלוחי ה-PC ירדו ברבעון הראשון ב-11.5% לעומת שנה שעברה ומדובר ברבעון שישי רצוף של ירידה (לפי IDC), מה שהביא את המכירות לרמת שפל שלא נראתה מאז 2007.

משלוחי ה-PC רבעון ראשון (נתונים: IDC)
משלוחי ה-PC רבעון ראשון (נתונים: IDC)

נתוני המשלוחים מראים בבירור איך קרה שחטיבת מעבדי ה-PC של אינטל הכניסה 14% פחות מהרבעון האחרון של 2015 ולמעשה כמעט ולא התקדמה לעומת שנה שעברה. מפתיע גם שמכירות חטיבת ה-Data Center ירדו בכ-8% ברבעון זה לעומת הקודם, זאת לאחר עלייה עקבית בתוצאות במשך כל השנה האחרונה.

אינטל מנסה בכל כוחה להמציא את עצמה מחדש דרך הטכנולוגיות החדשות. היא בדרך לשם: 60% מהרווח מגיע מהחטיבות שהן לא PC. אולי בגלל זה המניה לא התרגשה יותר מדי ואיבדה רק כ-2% במסחר המאוחר אתמול כתוצאה מהדו”ח.

השוואת מפרטים