חברת אפל רוצה למכור את האייפונים הישנים שלכם בהודו. במדינה שיש בה 1.27 מיליארד בני אדם שיתקשו לקנות איפון חדש ונוצץ (אפילו את ה-SE ה”מוזל”), יש פוטנציאל ליוזמה. אלא שהתוכניות של אפל מתחילות לצבור התנגדויות רבות..
ראשית, ממשלת הודו לא ממש מרוצה מהתוכנית. ראש הממשלה, נרנדרה מודי, מקדם אג’נדה של “Make in India” לעודד ייצור מקומי, ולהיות “פח הזבל” של המערב לא נכלל בזה. שתי השחקניות המובילות בשוק ההודי, Micromax וסמסונג (לה יש כ-30% בשוק) גם הן מתנגדות ליוזמה של אפל.
למרבה האבסורד הן נתלות בטיעון הסביבתי: אייפונים שיכנסו למדינה יצטרכו החלפת סוללה. ואיפה יזרקו כל הסוללות הישנות? להודו אין את היכולת להתמודד עם כמויות אלו של פסולת כימית מזיקה. כל היצרניות הקטנות עם המותגים הלא מוכרים מתאגדות עתה נגד כניסת אפל לשוק המשומשים.
אפל צריכה את היוזמה הזו ועכשיו. לאחר שהמכירות בארה”ב ירדו וגם בסין האטו משמעותית נותרה הודו כחבל הצלה בתור שוק המובייל השני בגודלו בעולם. כרגע נתח השוק שלה עומד על 2% בלבד, די צפוי כשאייפון 5c נמכר שם תמורת 370 דולר בזמן שהמחיר הממוצע למכשיר בהודו עומד על 150 דולר בלבד וקיימים מספר מותגים שמציעים מכשיר ב-35 דולר.
גוגל-סיטי
לאלפבית (גוגל) יש יותר פרויקטים ואין לה מקום לנסות את כולם. הרי לכל פרוייקט שצריך ניסוי שטח היא חייבת לקבל אישורים מהממשלה המקומית או הרשות המוניציפלית וההליכים ארוכים מאוד. אם כך חשבו בגוגל, למה לא לבנות עיר משלנו?
חטיבת הערים החכמות של אלפבית, Sidewalk Labs, מכינה תוכנית להקמת עיר חדשה שתוקם לפי החזון של החברה וצרכיה. כ-100 מומחים לערים עובדים על התוכנית כבר עכשיו. בעיר זו תוכל אלפבית לנסות את פרויקט הסיבים האופטיים, לשים חיישנים ומשדרים בכל מקום כדי למצוא פתרונות לניהול עיר חכמה וכמובן שהמכוניות האוטונומיות ישייטו בה ללא מפריע. מוכנים לעבור ועדת קבלה?
אפל מצאה מכרה זהב
עוד קצת אפל להיום: דו”ח של החברה לגבי תוכנית מחזור האייפונים חשף שאפל הצליחה בשנה שעברה לאסוף מאייפונים משומשים מתכות בשווי של 50 מיליון דולר. רוב הערך הגיע מכמויות הזהב הקטנות שנמצאות בתוך האייפונים, רק אלו שווים כ-40 מיליון דולר.
פירוק חלקי הנחושת הכניס 6.4 מיליון דולר, אלומיניום 3.2 מיליון דולר וכסף 1.6 מיליון דולר. מדובר פה על כמויות אדירות: הזהב הגיע למשקל של 1000 ק”ג והנחושת ל-1.36 מיליון ק”ג. בחודש שעבר חשפה אפל רובוט בשם Liam שמיועד לפרק את כל האייפונים הללו.
לא רק למביני עניין
אולי תופתעו לדעת אבל מכירות תקליטי הויניל, המסתובבים האלו של פעם, רשמו בשנה שעברה שיא מאז 1988. מכירות המדיה הזו עלו ב-32% ב-2015 ל-416 מיליון דולר, בזמן שמכירות דיסקים רגילים (לא כזה מפתיע) ירדו ב-17% (אבל עדיין מגלגלים הרבה יותר כסף).
ספורט נולד
רשת שידורי הספורט ESPN חתמה על הסכם ראשון לשידור מרוצי רחפנים עם ‘האיגוד הבינלאומי למירוצי רחפנים’. זו הכרה תאגידית עצומה בתחום שזוכה לתאוצה וכמות השחקנים המקצועיים בו עדיין נמוכה. מישהו רואה ריאליטי של האקתון בפריים טיים באופק?