קאמבק: איך זה שמרץ היה החודש הטוב ביותר עבור מניית IBM מאז 2002?

הבינה המלאכותית ווטסון של IBM הווטסון של IBM (קרדיט: IBM / flickr)

חברת IBM נחשבת לרוב כדינוזאור טכנולוגי, וכך גם נראית התנהלות המניה שלה בשנים האחרונות: מניה כבדה שזזה בעצלתיים ושאינה מספקת לרוב את אותה תשואה כמו של חברות הטכנולוגיה הצעירות ממנה. עם זאת, חודש מרץ האחרון היה טוב במיוחד עבור המניה.

מניית IBM רשמה זינוק של כמעט 15.6% בחודש שעבר, החודש הטוב ביותר עבורה מזה 13 שנים, מאז אוקטובר 2002. לשם השוואה, הפעם גם החברות האהובות בוול סטריט לא עמדו בקצב: פייסבוק עלתה ב-7% בלבד, נטפליקס הוסיפה 9% ורק אפל התקרבה אליה עם 13% תשואה.

כדי להבין למה המניה ביצעה ראלי מכובד שכזה שאינו מתאים לאופיה, צריך להבין את הרקע לדברים. למעשה, מניית IBM התדרדרה ללא הפסקה במהלך השנתיים האחרונות ואיבדה 45% מערכה. IBM פשוט לא נחשבה כהשקעה טובה מול כל החברות המגניבות מעמק הסיליקון.

מקור: Finviz.com
מקור: Finviz.com

מקצרת זמנים

אבל בתקופה האחרונה מנסה המנכ”לית, ג’יני רומטי, להפוך את IBM מחברת שמוכרת שרתים לארגונים, לכזו המתמחה בשירותי ענן. הרי כל הארגונים כבר עוברים לשירותי ‘תוכנה כשירות’ (SaaS) של סטארטאפים אחרים או מתבססים על שרתי הענן של אמזון ומיקרוסופט. IBM פשוט איחרה “קצת” את הרכבת.

כדי לקצר את זמני הרכבת מערכת הענן יחד עם היתרון המובנה של IBM בתחומי הבינה המלאכותית וניתוח מידע (עוד על החזון כאן) היא הוסיפה השבוע לגל הרכישות בקצב מהיר שלה את חברת Bluewolf Group, חברת ייעוץ תוכנה שמתמחה בהתאמת עסקים לעבודה בענן של חברת Salesforce, זאת תמורת 200 מיליון דולר.

ל-Bluewolf Group ישנם 9,500 לקוחות ארגוניים שמשתמשים בענן של Salesforce (אחת מהחברות הגדולות ביותר לפתרונות ניהול לקוחות בענן לארגונים) ולמעשה היא השותפה הכי קרובה שלה. 500 עובדי Bluewolf יעברו לאחר השלמת הרכישה לחטיבת Interactive Experience (בקיצור iX) של IBM. הלקוחות שלה הרבה יותר צעירים וחדשניים מהלקוחות ה”זקנים” של IBM. ברכישה זו קונה IBM דומיננטיות בשוק.

בחזרה למניה, המשקיעים רואים את המחוייבות של IBM לשינוי ומקווים שהחברה תיכנס בסערה לשוק הענן. יחד עם התדרדרות איטית בערך המניה לאורך זמן כה רב, נוצרה תגובת נגד חזקה על פני זמן קצר. אמנם דיברנו על מרץ כחודש החזק של מניית החברה מזה שנים, אבל למעשה מהתחתית של אמצע פברואר המניה טסה 30%! כל מה שנותר הוא לראות אם IBM תצליח לספק תוצאות בתוכנית הענן שלה.

השוואת מפרטים