כבר כמה רבעונים שחברת בלקברי מנסה ליישם את התוכנית שהגה המנכ”ל, ג’ון צ’ן, ומטרתה להוציא את החברה מהתלות במכירות סמארטפונים ולהתחיל להרויח כראוי מפתרונות תוכנה מוצפנים לארגונים. הדו”ח הרבעוני שפרסמה ביום שישי האחרון מדגיש צורך זה.
ברבעון שהסתיים בסוף פברואר (ומהווה סוף שנה פיננסית עבור בלקברי) הכניסה החברה 487 מיליון דולר, הרבה מתחתת לציפיות של 562 מיליון דולר. החברה מכרה 600,000 מכשירים ברבעון, פחות ממחצית הכמות שמכרה בשנה שעברה ואלו הכניסו רק 184 מיליון דולר, הסכום הנמוך ביותר מזה לפחות שנתיים. לשם השוואה, אפל מוכרת יותר סמארטפונים ביום אחד מאשר מכרה בלקברי ברבעון שלם.
וכאן התוכנית של צ’ן מתחילה לעבוד: ההכנסות מתוכנה ושרותים הסתכמו 153 מיליון דולר (31% מההכנסה הכללית), גידול של 106% לעומת אותו רבעון בשנה שעברה. בכל השנה הפיננסית 2016 הכניסו שירותי התוכנה 527 מיליון, מעבר ליעד ה-500 מיליון דולר שהציב המנכ”ל לשנה זו והוא צופה צמיחה דו ספרתית גם ב-2017.
עוד מכשיר אנדרואיד בדרך?
החזון להפוך את בלקברי מוכוונת תוכנה קיבל חיזוק עם הרכישה של Good Tech לפני חצי שנה תמורת 425 מיליון דולר. הרעיון הוא לספק לארגונים את הכלים לאבטח את המכשירים הסלולריים של העובדים מבלי למכור להם טלפונים שהיא בנתה בעצמה. זה לא אומר שבלקברי תפסיק להוציא מכשירים לשוק, למרות שגם דגם ה-Priv שהושק לאחרונה ומבוסס אנדרואיד לא עזר הרבה לתוצאות.
“אנשים אוהבים את ה-Priv אבל קהל היעד שלו מוגבל“, אמר המנכ”ל בשיחת המשקיעים ורמז שיתכן ובלקברי תשיק מכשיר מבוסס אנדרואיד זול יותר לשוק הביניים כדי לתת תשובה לארגונים שלא מעוניינים לתת לעובדים מכשיר יקר מאוד.
הוא ציין גם שכדי שהחברה תהפך לרווחית היא צריכה למכור יותר מ-3 מיליון מכשירים בשנה במחיר ממוצע של 300 דולר. חישוב קל מעלה שנקודת האיזון שלה (Break even) הוא הכנסה של 900 מיליון דולר, זה רק עוד 30 מיליון דולר מהתוצאות של 2016.
בנתיים בלקברי ממשיכה לדמם, ברבעון האחרון היא יצאה בהפסד של 18 מיליון דולר והפסד של 102 מיליון דולר ב-2016 כולה. יש לה הוצאות רבות על התייעלות ואינטגרציה של רכישת Good Tech ונחזיק לה אצבעות שאפיק התוכנה ידע להפיק מזומנים לפני שסבלנות המשקיעים תגמר.