לא עומדים בקצב: יצרנית השבבים המובילה אינטל הכריזה כי תחליף את מודל הפיתוח הדו-שנתי (“Tick-Tock”) במודל תלת שנתי, זאת כתגובה להאטה בקצב התקדמות הטכנולוגיה.
חוק מור הוא מעין תחזית או ניבוי שקבע גורדון מור, אחד ממייסדי אינטל. לפיו, צפיפות הטרנזיסטורים שניתן להטמיע בשבב תוכפל בכל 18 עד 24 חודשים. מאז שנקבע ה-“חוק”, אינטל השקיעה מאמצים רבים על מנת להיצמד אליו, והמתחרות בעקבותיה.
על מנת להתאים את עצמה לחוק, אינטל פעלה לפי מודל פיתוח דו-שנתי בשם “טיק-טוק” (כמו שעון). ב-“טיק”, שהוא השלב הראשון במחזור, מוקטן תהליך הייצור (והגדלת צפיפות הטרנזיסטורים) כך שהצריכת החשמל פוחתת, המהירות גדלה והגודל הפיזי קטן. בשלב השני (ה-“טוק”) מוצגת ארכיטקטורה חדשה שפותחה כך שתתאים במיוחד עבור תהליך הייצור המוקטן ותפיק ממנו את המירב.

המודל פעל כהלכה במשך מספר שנים, בהן הצליחה אינטל לקדם את הטכנולוגיה ואת יכולות החישוב בצורה מעוררת השתאות. אולם, בשנים האחרונות חלה האטה בקצב השחרור של דורות המעבדים החדשים: שלב ה-“טיק” סבל מעיכובים רבים, הנגרמים בשל הקושי למזער עוד ועוד את הטרנזיסטורים – מהנדסיה של אינטל נתקלים כעת במגבלות פיזיקליות בהן לא נתקלו בעבר, וכמות הזמן הדרושה לעקיפתן הולכת וגדלה בכל דור ודור.
אי לכך ובהתאם לזאת, אינטל החליטה לשנות את האופן בו היא משדרגת את מעבדיה על מנת שתוכל להמשיך ולהיצמד לקצב שחרור שנתי. מעתה והלאה, כל תהליך ייצור ישמש שלושה דורות (לעומת שניים במתכונת הנוכחית). בשלב הראשון, העונה לשם Proccess, מיושם תהליך הייצור החדש והמוקטן באמצעות הארכיטקטורה הנוכחית. בשלב השני, העונה לשם “Architecture”, מוצגת הארכיטקטורה החדשה שפותחה במיוחד עבור תהליך הייצור. השלב האחרון עונה לשם “Optimization” והוא יכלול מספר שיפורים ושדרוגים, ככל הנראה מינוריים יחסית.
מודל הפיתוח החדש נכנס לפעולה כבר עכשיו, שכן Kaby Lake (דור המעבדים הבא) יהווה שיפור נוסף של הארכטיקטורה הנוכחית (שהוצגה בדור המעבדים העדכני Skylake). למרות ההאטה, היו בטוחים שדורות חדשים של מעבדים משופרים ימשיכו להופיע – גם כוחות הטבע אינם מסוגלים לעמוד בדרכם של מהנדסים נחושים.