בחודש שעבר הודיעה וואטסאפ, הנמצאת בבעלותה של הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, כי תפסיק את התמיכה במערכת ההפעלה Blackberry OS 10 תוך ציון רצונה של החברה להתמקד ב”פלטפורמות בהן רוב האנשים משתמשים היום”. בבלקברי מיהרו להביע תמיכה במשתמשים להם מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה והבטיחו להציג פתרונות לנושא בעתיד, אולם כעת מכה פייסבוק את החברה פעם נוספת ומודיעה על הפסקת התמיכה בבלקברי גם באפליקציית הרשת החברתית.
מנהל השיווק של בלקברי, לו גאזולה (Lou Gazzola) ציין בפוסט המתייחס לנושא באתר החברה כי בבלקברי “מאוד מאוכזבים מההחלטה מאחר שהם מודעים לאהבה שרוחשים משתמשיהם לאפליקציות [פייסבוק ו-whatsapp]”. גאזולה אף מוסיף כי בבלקברי ניסו להלחם בהחלטה שהתקבלה מצידן של פייסבוק ו-Whatsapp, אולם “בשלב זה ההחלטה של השתיים נשארת ללא שינוי”.
הכתובת הייתה על הקיר
אין זה מפתיע שבפייסבוק וב-Whatsapp החליטו להפסיק את התמיכה העתידית בפלטפורמה שבנתה בלקברי. אמנם לחברה ישנם מיליוני משתמשים סביב העולם, אולם הם עדיין מיעוט ביחס לשתי הפלטפורמות העיקריות בשוק – אנדרואיד ו-iOS. על פי סקר חברת גרטנר שפורסם בפברואר 2016, מהוות שתי מערכות ההפעלה ל-98.4% משוק הסמארטפונים בעולם נכון לסוף שנת 2015, בעוד בלקברי תופסת נתח של 0.2% בלבד.
מובן אם כך מדוע בחרו שתי האפליקציות הגדולות מבית פייסבוק לנטוש את בלקברי והן אינן מסתירות עובדה זו.
בעיה נוספת בתחום זה הינה בלקברי עצמה. החברה השיקה בשנה שעברה מכשיר ראשון המבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד, זו תפסה את מקומה של BBOS 10, ובחברה הקנדית ככל הנראה מתכננים להמשיך ולהציג מכשירים מבוססי אנדרואיד גם בעתיד. מכאן שיהיה מעט קשה לבלקברי לדרוש המשך תמיכה באפליקציות פופולריות במערכת ההפעלה שלה בעודה נוטשת אותה בעצמה.
הנטישה היא מכה קשה עבור בלקברי כלפי חוץ ועשויה לפגוע אפילו בדעת הקהל של נאמני משתמשיה (והם מאוד נאמנים), אולם עדיין לא מדובר בסוף העולם עבור משתמשי פייסבוק להם מכשירים מבוססי Blackberry OS 10. פייסבוק עדיין תהיה זמינה במכשירי בלקברי דרך אתר המובייל המותאם של הרשת החברתית.
לעצור את נטישת המפתחים
![]()
על מנת למנוע צעדי נטישה דומים מצד מפתחים עבור מערכת ההפעלה של החברה, פתחה בלקברי תכנית לקידום אפליקציות נבחרות שנבנו במיוחד עבור BBOS 10. דרך רשימת אפליקציות מומלצות חדשה שתופיע בחנות ה-Blackberry World, תקדם החברה 20 אפליקציות למשך שבועיים מידי חודש.
פעולה זו עשויה לעזור למפתחי אפליקציות פופולריות לקבל חשיפה נוספת ובבלקברי ככל הנראה מקווים כי הדבר ימנע מהם לנטוש את הפלטפורמה גם כן.