בזכות אדל וג’יימס בונד: סוני הרוויחה מיליארד דולר ברבעון האחרון

תאגיד המדיה היפני, סוני, סגר את שנת 2015 עם רבעון מוצלח ביותר בו התוצאות עקפו את התחזיות בקלילות. על פי הדו”ח שפורסם בשבוע שעבר נראה שוסני מתרחקת מהחומרה ומפתחת תלות בתחום המדיה.

ברבעון האחרון (השלישי פיסקאלי שלה) הרוויחה סוני כמעט מיליארד דולר, עלייה של 33% לעומת הרבעון המקביל. את הרווח השיגה מסך הכנסות של 21.5 מיליארד דולר, סכום די דומה לזה שרשמה בשנה שעברה.

איך מרוויחים הרבה יותר כשההכנסה נשארת זהה? למזלה של סוני עסקי הסרטים, המוסיקה ומכירות משחקי ה-Playstation הצליחו במיוחד וקיזזו את הירידה החדה מהרגיל במכירות המובייל וחיישני הצילום.

המצליחים יותר

תודה מיוחדת מקדישה סוני לזמרת אדל והסרט ג’יימס בונד: Spectre שהצליח בבתי הקולנוע. האלבום החדש של אדל ’25’ זכה לשיא מכירות היסטורי, למרות/בזכות ההתנגדות של הזמרת להשמעתו דרך שירותי סטרימינג כמו Apple Music או Spotify. במילים אחרות, סוני לא נדרשה להתחלק בהצלחה של אדל עם אף אחד אחר.

אדל הסבירה שמבחינתה “מוסיקה היא אירוע” ולמרות שסטרימינג הוא העתיד, היא לא יכולה להתחבר לזה. עם זאת, היה כאן שיקול כלכלי ברור: Spotify משלם לאמנים בטווח של בין 0.006-0.0084 דולר להשמעה אחת של שיר, ובדרך זו סוני ואדל בחיים לא היו מצליחים להגיע לרווחים שהשיגו.

חטיבת הגיימינג גם היא הצליחה מעבר למשוער: סוני מכרה ברבעון האחרון 8.4 מיליון יחידות PS4 ורשמה עלייה במכירות המשחקים. ההכנסות מאלו עלו ב-10.5% והרווח התפעולי עלה ב-45%.

המצליחים פחות

חטיבת המובייל ממשיכה לצמצם ביצועים. סוני מכרה רק 7.6 מיליון מכשירים לעומת כ-12 מיליון מכשירים בשנה שעברה. המכירות החלשות גרמו לחטיבה לאבד 15% בהכנסות אבל קיצוץ בהוצאות והתמקדות במכשירי פרימיום יותר מהכפילו  את הרווח התפעולי. בסה”כ מכרה סוני בשנה שעברה 29.4 מיליון מכשירי סמארטפון, נתון המהווה ירידה של 26.5% בהשוואה למכירות של 40 מיליון מכשירים בשנת 2014.

גם עסקי החומרה הכללים הראו ירידה ברבעון האחרון: מכירות המצלמות ירדו בכמעט 30% לעומת שנה שעברה ומכירות טלוויזיות ה-LCD ירדו ב-10%. הנקודה המדאיגה ביותר (ומתאימה לתחזיות המדאיגות בתעשיית הסמארטפונים כולה): מכירות חיישני העיבוד התמונה הכל כך מבוקשים של סוני ירדו ב-17%!. למעשה, כל חטיבת השבבים של סוני עברה להפסד תפעולי ברבעון זה.

המעבר מהתלות בעסקי החומרה לגיימינג ומדיה מתבצע בהתאם לתוכנית המנכ”ל, קאזאו היראי. בתגובה לדו”ח זינקה מניית סוני (הנגזרת שלה בארה”ב) ב-18%, הקפיצה התוך יומית הגבוה ביותר מזה 6 שנים. סוני, שמשקיעים בשנים קודמות התיחסו אליה כדינוזאור שזמנו קצוב, מתגלה כחברה עם פוטנציאל נאה לעתיד.

השוואת מפרטים