בימים אלו מתקיימת בלאס וגאס תערוכת CES שמציגה את החידושים האחרונים בעולם הטכנולוגיה. גאדג’טים רבים מושקים שם וכולם מנסים להתחרות על ליבם וכיסם של חובבי הטכנולוגיה. עם זאת, סקר שהתבצע לאחרונה מראה שעדיין אין שום יורש שישיג את תשומת לב ההמונים כמו שהצליחו הסמארטפון והטאבלט.
הסקר של חברת היעוץ הכלכלית Accenture בדק 28,000 צרכנים ממדינות שונות בעולם והגיע למסקנות מעניינות. שיעור האנשים שמתכוונים להחליף סמארטפונים בשנה הקרובה ירד ל-48% לעומת 54% בתחילת שנה שעברה, הירידה הראשונה מאז החלה חברת היעוץ לערוך את הסקר לפני 10 שנים. שיעור הצרכנים שמתכוונים לקנות טאבלט בשנה זו ירד ל-29%, ירידה של 9% לעומת השנה שעברה (מתאים לירידה העקבית במשלוחי הטאבלטים בעולם).
הטכנולוגיות החדשות יותר בשוק גם הן לא זוכות להתלהבות יתרה: שיעור האנשים שמתכוונים לקנות שעון חכם בשנה הקרובה עלה רק ב-1% ל-13%. שיעור הצרכנים שמתכוונים לרכוש רחפן עלה גם הוא ב-1% ל-7%. שיעור הצרכנים שמתכוונים לרכוש תרמוסטט חכם נשאר זהה לשנה שעברה (9%) וכך גם מי ששוקל לקנות מדפסת תלת מימד (8%).

צריך לשים לב שהסקר בוצע און-ליין בקרב אוכלוסיה בעלת כח קנייה של גאדג’טים (לא כלל האוכלוסיה, שאז המספרים היו הרבה יותר נמוכים) וכנראה מבינים קצת בעולם הטכנולוגיה.
מה זה אומר לנו?
די ברור שאין חפיפה בין הירידה של מוצרי ‘הדור הקודם’ לבין הגאדג’טים שהם המילה האחרונה בשוק. בעוד הסמארטפונים והטאבלטים מתחילים לשעמם את קהל הצרכנים, המוצרים החדשים לא ממש מעניינים ובטח שאין מוצר אחד או שניים בעל פוטנציאל לקחת את ההובלה במכירות.
הטכנולוגיות החדשות שקיימות כרגע בשוק פשוט לא מצליחות לעורר התלהבות ולמלא את החלל שמותירים הסמארטפונים והטאבלטים. 62% מהעונים לסקר אמרו שכל מוצרי ה-IoT (מחשוב לביש, תרמוסטט חכם ואחרים) פשוט יקרים מדי. 47% אמרו שבעיות האבטחה מדאיגות אותם. ייתכן שאופי תחום ה-IoT בו המון מוצרים מיצרניות שונות אמורים לדבר אחד עם השני (עדיין לא ממש עובד כראוי) מבלבל את הצרכנים. לא קיים בו מיקוד במוצר אחד שאפשר למכור כ’Must Have’.
אפל תעשה זאת שוב?
מעניין לראות שגם בסמארטפונים וגם בטאבלטים בתקופות הטובות שלהם, שלטה אפל כמעט ללא עוררין (בעזרה נכבדת מטקטיקת ה-Must Have’). בקרב הגאדג’טים החדשים היא פחות מצליחה לסחוף את השוק ויצאה רק עם השעון החכם. אין פלא אם כן שהמניה שלה איבדה כמעט 20% משיאה מאמצע 2015, המשקיעים פשוט לא רואים בלוקבאסטר רציני באופק.
סקטור הטכנולוגיה לצרכנים פרטיים מאופיין כעת במשבצות רבות (מכוניות אוטומטיות, רחפנים, מערכות חכמות לבית, מחשוב לביש), אך על כל משבצת יש המון מתחרים ללא מוביל ברור. גם אין קטגוריה בעלת שני מתחרים דומיננטיים שיחדשו וילהיבו את הקטגוריה (כמו שקרה עם הסמארטפונים והטאבלטים). התוצאה: אף אחד לא מרויח כראוי, הצרכנים משתעממים והחברות משקיעות בפיתוח ושיווק ללא רווח ראוי.
כמה סמלי הוא שדווקא אתמול, בעת ש-Fitbit השיקה את השעון החכם החדש שלה (מיועד לספורטאים) המשקיעים הפילו את המניה ב-18%. אפילו לא צריך סיבה מיוחדת, רק העובדה ש-Fitbit העזה להטיל שעון כל כך בסיסי לתוך זירה מלאה במתחרים שמייצרים בדיוק אותו דבר. עכשיו רק צריך לתהות.. מי תהיה החברה הראשונה שתצליח להתעלות ולייצר בלוקבאסטר ראוי.
