בעוד פחות מחודש, ב-24 לינואר 2016, נזכה לראות את הפרק הראשון בעונה החדשה של “תיקים באפלה”. היום שיחררה פוקס סרטון וידאו חדש שמטיל אלומות אור על הערפל, כדי שנדע למה לצפות.
הדבר הראשון שקופץ לעין זה הקלות בה דיוויד דוכובני וג’יליאן אנדרסון נכנסים חזרה לתפקיד. שניהם שחקנים שהצליחו להגדיר את עצמם מחדש בסדרות חדשות שזכו למעריצים משלהן, בין אם זה “קליפורניקיישן” של דוכובני, או “The Fall” של אנדרסון. אין זה מפתיע שלראות אותם שוב כסוכני FBI מרגיש טבעי, שכן בשביל רובינו הם היו פוקס מאלדר ודנה סקאלי הרבה לפני כל תפקיד אחר, והחזרה שלהם לתפקידים האלה טבעית לנו אולי אפילו יותר משהיא טבעית להם.
שחקנים ותיקים נוספים מצטרפים לחגיגה, ביניהם מיטץ’ פילגי (Mitch Pileggi) בתפקיד וולטר סקינר, ואף וויליאם ב. דייוויס בתפקיד “האיש המעשן”. אחד הליהוקים החדשים המעניינים הוא ג’ואל מקהייל (Joel McHale), כוכב “Community”, שמשחק שדרן חדשות שמרני אך קונספירטיבי במיוחד, וככל הנראה הוא זה שמזניק את מולדר וסקאלי לפעולה.
במרכז הפרויקט שוב עומד כריס קרטר, היוצר המקורי. זו תמיד הייתה הסדרה שלו, ולטוב או לרע הוא נשאר המוח מאחורי העלילה והדמויות. בסרטון מדבר קרטר רבות על השוני בין שנות ה-90 להיום, ועל הסיפורים החדשים שהוא רוצה לספר בנרטיבים המודרניים יותר. נראה שחשוב לו להראות לנו שהוא מודע לעצמו בתהליך הכתיבה. למעשה, ישנה תחושה שההפקה כולה מנסה להוכיח לנו ש”תיקים באפלה” עדיין רלוונטית.
הסרטון מאד אינפורמטיבי. כמעט יותר מדי אינפורמטיבי, שכן הוא נותן לנו טעימה מכל דבר, ואף חושף את אחת מ”מפלצות השבוע”, מהן יהיו ארבע לכל היותר. לעונה החדשה יהיו שישה פרקים בלבד, וכמיטב המסורת, הפרק הראשון והפרק האחרון יעסקו ב”מיתולוגיה”. בפוקס עושים מאמצים לשכנע אותנו, הצופים, שזה משהו שכדאי לנו לראות, מה שמעלה ניחוח נואש למדי. יתכן שיש להם סיבה טובה לדאוג, מכיוון שבעשור האחרון הסטנדרטים של סדרות הטלוויזיה השתנו ללא היכר, הן מבחינת רמת הפקה והן מבחינת תכנים, והמעריצים האדוקים לא בהכרח יספיקו כדי להצדיק סדרה שאפתנית כל כך.
לא בכדי מראים לנו את כל ההנגדות בין הישן לחדש – שחקנים ותיקים מול כוכבים חדשים, אפקטים פיזיים משולבים עם דיגיטליים, המודל הישן עם סיפורים מחודשים, וה”מיתולוגיה” שחוזרת עם מודעות לטכנולוגיה ולאקלים הפוליטי-חברתי של היום, שלגמרי משנים את חוקי המשחק.
בפוקס אומרים “תקבלו את הישן, אבל הוא לא יהיה מיושן”. האם זה אפשרי בכלל, להחיות מהמתים מפלצת שכזו? לכל הפחות ניתן לראות שהאקשן ורמת ההפקה יעמדו בכל הסטנדרטים שאנחנו רגילים להם היום. נותר רק לקוות שהסיפור והדמויות ישבו אותנו כמו פעם. אני רוצה להאמין.